Murid-murid
yang mempunyai masalah menulis akan menunjukkan skor genggaman yang lebih
rendah berbanding dengan murid-murid yang tiada masalah menulis (Schneck 1991;
Schneck & Henderson 1990). Kajian
yang dijalankan oleh Rosenblum, Goldstand dan Parush (2006) menunjukkan
perbezaan yang signifikan di antara penulis mahir dan penulis tidak mahir dalam
semua faktor ergonomik termasuk genggaman pensel. Hal ini disokong dengan
pernyataan Abdul Rasid (2011) bahawa masalah ketidakcekapan koordinasi mata dan
tangan semasa menulis.
Ketidakupayaan ini dikesan semasa
murid memegang pensel dengan cara yang tidak betul. Akibatnya murid tidak dapat menulis.
Murid-murid
bermasalah pembelajaran ini menghadapi pelbagai masalah yang berpunca daripada
ketidakupayaan pembelajaran telah mempengaruhi pencapaian mereka dalam bidang
akademik secara tidak langsung (Mohd Hanafi, Mohd Mokhtar, Lokman, Md. Amin, Fauzi,
Zawawi & Kamarudin 2010). Kemahiran menulis didapati kurang dititikberatkan
dalam kalangan murid bermasalah pembelajaran kerana melalui pemerhatian yang
dijalankan didapati guruguru jarang mengajar murid cara untuk memegang alat tulis dengan betul
semasa menulis. Maka, mekanisma
kemahiran menulis tidak diberi penekanan secara formal di sekolah sehingga
tulisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak semakin tidak cantik dan sukar dibaca
(Yusop & Walter Alvin 2010). Dengan
merujuk kepada hasil kajian Rosenblum (2006) menunjukkan perbezaan yang
signifikan di antara penulis mahir dan penulis tidak mahir dalam semua faktor ergonomik
termasuk genggaman pensel.
Rajah 1: Ilustrasi Definisi Operasi bagi Postur
Genggaman dalam Urutan Pembangunan (Sumber:Schneck & Henderson 1990)
Penerangan
jenis-jenis genggaman seperti rajah di atas adalah :-
(a) genggaman
jejari silang tapak tangan;
(b) genggaman supinate tapak tangan;
(c) genggaman pronate digital, hanya jari
dilanjutkan;
(d) genggaman berus;
(e) genggaman dengan lanjutan jari;
(f) genggaman ibu jari silang;
(g) genggaman tripod statik;
(h) genggaman empat
jari;
(i) genggaman tripod lateral;
(j) genggaman tripod dinamik.
~ Gambar / contoh genggaman yang lebih jelas ~
o
Genggaman
jejari silang tapak tangan (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman
supinate tapak tangan (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman
dengan lanjutan jari (Schneck dan
Henderson, 1990),
o Genggaman ibu jari silang (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman tripod statik (Schneck dan
Henderson, 1990),
o
Genggaman
empat jari (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman
tripod lateral (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman
tripod dinamik (Schneck dan Henderson, 1990),
o
Genggaman thumb tuck (Burt dan Benbow, 2008),
o
Genggaman
thumb wrap (Burt dan Benbow, 2008),
o
Genggaman
broken type (Selin, 2003),
o
Genggaman
lain-lain).
Oke...setakat ini dulu ye..
JJJ Thanks sudi baca blog saya JJJ
saya guna maklumat ini untuk tesis saya..tengs :)
ReplyDeletesy genggaman 4 jari tp dlu sy tiada masalah pmbelajarn...jadi mcmane tu?
ReplyDelete