Tuesday 20 November 2012

GENGGAMAN PENSEL KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN


Murid-murid yang mempunyai masalah menulis akan menunjukkan skor genggaman yang lebih rendah berbanding dengan murid-murid yang tiada masalah menulis (Schneck 1991; Schneck & Henderson 1990).   Kajian yang dijalankan oleh Rosenblum, Goldstand dan Parush (2006) menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara penulis mahir dan penulis tidak mahir dalam semua faktor ergonomik termasuk genggaman pensel. Hal ini disokong dengan pernyataan Abdul Rasid (2011) bahawa masalah ketidakcekapan koordinasi mata dan tangan semasa menulis.  Ketidakupayaan  ini dikesan semasa murid memegang pensel dengan cara yang tidak betul.  Akibatnya murid tidak dapat menulis.

Murid-murid bermasalah pembelajaran ini menghadapi pelbagai masalah yang berpunca daripada ketidakupayaan pembelajaran telah mempengaruhi pencapaian mereka dalam bidang akademik secara tidak langsung (Mohd Hanafi, Mohd Mokhtar, Lokman, Md. Amin, Fauzi, Zawawi & Kamarudin 2010). Kemahiran menulis didapati kurang dititikberatkan dalam kalangan murid bermasalah pembelajaran kerana melalui pemerhatian yang dijalankan didapati guruguru jarang mengajar murid  cara untuk memegang alat tulis dengan betul semasa menulis.  Maka, mekanisma kemahiran menulis tidak diberi penekanan secara formal di sekolah sehingga tulisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak semakin tidak cantik dan sukar dibaca (Yusop & Walter Alvin 2010).  Dengan merujuk kepada hasil kajian Rosenblum (2006) menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara penulis mahir dan penulis tidak mahir dalam semua faktor ergonomik termasuk genggaman pensel.



Rajah 1:  Ilustrasi Definisi Operasi bagi Postur Genggaman dalam Urutan Pembangunan (Sumber:Schneck & Henderson 1990)


Penerangan jenis-jenis genggaman seperti rajah di atas adalah :-

 (a) genggaman  jejari silang tapak tangan;
 (b) genggaman supinate tapak tangan;
 (c) genggaman pronate digital, hanya jari dilanjutkan;
 (d) genggaman berus;
 (e) genggaman dengan lanjutan jari;
 (f) genggaman ibu jari silang;
 (g) genggaman tripod statik;
 (h) genggaman  empat  jari;
 (i) genggaman tripod lateral;
 (j) genggaman tripod dinamik.


~ Gambar / contoh genggaman yang lebih jelas ~




o   Genggaman jejari silang tapak tangan (Schneck dan Henderson,  1990),



 
o   Genggaman supinate tapak tangan (Schneck dan Henderson, 1990),





o   Genggaman dengan lanjutan  jari (Schneck dan Henderson, 1990), 




o Genggaman ibu jari silang (Schneck dan Henderson, 1990),





o    Genggaman tripod statik (Schneck dan Henderson, 1990),





o   Genggaman empat jari (Schneck dan Henderson, 1990),






o   Genggaman tripod lateral (Schneck dan Henderson, 1990),





o   Genggaman tripod dinamik (Schneck dan Henderson, 1990),




o   Genggaman  thumb tuck (Burt dan Benbow, 2008),





o   Genggaman thumb wrap (Burt dan Benbow, 2008),






o   Genggaman broken type (Selin, 2003),




o   Genggaman lain-lain).



Oke...setakat ini dulu ye.. 
JJThanks sudi baca blog saya  JJJ

2 comments:

  1. saya guna maklumat ini untuk tesis saya..tengs :)

    ReplyDelete
  2. sy genggaman 4 jari tp dlu sy tiada masalah pmbelajarn...jadi mcmane tu?

    ReplyDelete