Kemahiran landasan yang kukuh amat penting dalam proses awal
pembelajaran kanak-kanak. Pengamatan memainkan peranan penting dalam proses
pengajaran awal kanak-kanak. Menurut pendapat Ruth Srang dalam bukunya “Reading
Diagnosis and Remediation” telah berpendapat bahawa pengamatan merupakan satu
proses yang bergantung kepada kognitif / pemikiran dan kederiaan. Melalui
tafsiran Janet W Learner (1971) dalam bukunya “Children With Learning
Disabilities”, pengamatan adalah proses untuk mempelajari maklumat daripada
tindak balas pancaindera atau mekanisme yang menerangkan sesuatu pergerakan
pancaindera dengan kuasa intelek.
Menurut Gibson (1969) pula, pengamatan dianggap sebagai satu
proses di mana maklumat tentang dunia dan alam sekeliling diperolehi secara
langsung dengan melibatkan kepada aspek kesedaran terhadap peristiwa atau
perkara yang berlaku di persekitaran seseorang. Teori Gibson menyatakan bahawa
dunia luar mempunyai pelbagai maklumat yang boleh dikatakan tepat dan
dipercayai serta memperincikan sifat semulajadi tentang objek-objek dan
peristiwa yang berlaku. Manusia boleh mengesan sesuatu struktur melalui deria
pengamatan kerana aliran kederiaan membawa maklumat yang lebih tepat dan meluas
tentang dunia luar berbanding pemprosesan secara intelektual. Secara
kesimpulannya, dalam bidang psikologi, pengamatan merupakan satu proses dalam
memperolehi, menginterpretasi, memilih dan menyusun maklumat kederiaan.
Maklumat-maklumat dalam persekitaran diperolehi daripada reseptor-reseptor
deria fizikal manusia seperti pendengaran, penglihatan, sentuhan, bau dan rasa.
Secara umumnya, terdapat tiga jenis pengamatan iaitu pengamatan ikonik
(melibatkan deria penglihatan), pengamatan ekoik (melibatkan deria pendengaran)
dan pengamatan kinestatik (melibatkan deria rasa, bau dan sentuhan).
Namun begitu, terdapat sebahagian besar kanak-kanak yang
mengalami masalah pembelajaran adalah lambat dalam menguasai kemahiran 3M
(membaca, menulis, mengira). Keadaan ini juga adalah disebabkan oleh masalah
pengamatan. Oleh itu, dalam hal ini, ujian pengamatan harus diberikan kepada
murid-murid untuk mengenal pasti
tahap-tahap kesukaran murid dalam penerimaan pengajaran pembacaan. Walau
bagaimanapun, terdapat juga sebahagian besar daripada guru Pendidikan Khas yang
kurang mahir dalam melaksanakan ujian pengamatan kepada murid-murid tersebut.
Berdasarkan kepada maklumat yang diberikan, para guru-guru baru Pendidikan Khas
boleh mengetahui dan memahami tentang :
i. Apakah ujian pengamatan?
~Kepentingan ujian pengamatan terhadap
pelajar bermasalah pembelajaran.
iii. ~Bagaimana membina senarai semak ujian pengamatan dan
instrumennya.
Ujian Pengamatan
Ujian pengamatan merupakan ujian yang bertujuan untuk
mengesan murid dalam mengenal pasti orientasi kedudukan, persamaan atau perbezaan
bentuk, corak, saiz, warna, huruf, nombor, suku kata dan perkataan. Penentuan
sesuatu saiz, jarak antara kiri dan kanan serta hubungan antara satu objek
dengan objek yang lain juga merupakan antara objektif ujian pengamatan.
Kebolehan untuk mengingat kembali, menyalin atau melengkapkan sesuatu bentuk,
corak, huruf, nombor, suku kata, perkataan dan ayat akan dapat dikesan melalui
ujian pengamatan. Terdapat 10 komponen dalam ujian pengamatan iaitu :
i. Diskriminasi yang sama (Discrimination sameness)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam mencari persamaan pada objek, bentuk, warna, nombor, huruf
dan sebagainya.
ii.
Diskriminasi yang ganjil dan tidak sama
(Discrimination of differences)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam mencari perbezaan yang terdapat pada objek, bentuk, corak,
warna, nombor, huruf dan sebagainya.
iii. Diskriminasi saiz (Discrimination of size)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam membuat perbezaan saiz sesuatu objek, bentuk, corak, warna,
nombor, huruf dan sebagainya.
iv. Diskriminasi kedudukan (Position in space)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam membezakan kedudukan sesuatu objek, bentuk, corak, warna,
nombor, huruf dan sebagainya.
v.
Koordinasi motor-mata-tangan
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam menyelaraskan sesuatu pergerakan motor-mata-tangan dan hala
tuju arah kiri, kanan dan sebagainya.
vi. Pertalian jarak (Spatial relationship)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam mengandaikan sesuatu saiz, jarak antara kiri dan kanan srta
hubungan satu objek dengan objek yang lain.
vii. Mazing
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam membuat penyelesaian masalah melalui aktiviti mencari jalan
keluar daripada tahap yang mudah kepada tahap yang susah.
viii. Turutan (Sequencing)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam mengingati dan menyusun semula aktiviti-aktiviti bersiri.
ix. Rajah latar belakang / benda tersembunyi (Figure-Ground)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam menyelesaikan masalah abstrak.
x.
Menyalin (Visual Copying)
- Bertujuan untuk memberikan latihan
kepada murid dalam menghasilkan sesuatu benda yang dilihat melalui deria
penglihatannya sendiri.
Kepentingan ujian pengamatan
terhadap pelajar bermasalah pembelajaran adalah untuk mengukur pencapaian
seseorang individu untuk dibandingkan dengan pencapaian individu lain dalam
sesuatu kumpulan. Ia merupakan suatu ujian yang digunakan untuk menentukan
prestasi seseorang individu ke atas sesuatu tugasan supaya pencapaian individu
tersebut boleh dibandingkan dengan pencapaian individu lain yang melakukan
tugasan yang sama.
Strategi pelaksanaan dan
keberkesanan ujian ini adalah merupakan satu langkah yang penting kearah
kejayaan sesuatu masalah pembelajaran di sekolah-sekolah. Strategi pelaksanaan program tersebut
dapat membantu guru untuk melaksanakan program dengan
lebih berkesan. Selain daripada itu strategi pelaksanaan perlu
mantap bagi melahirkan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran dalam
menguasai kemahiran menulis, membaca dan mengira.
0 comments:
Post a Comment