1. Cara
yang digunakan untuk membantu kanak-kanak yang menulis dengan
mencampur-adukkan huruf besar dan huruf kecil ?
·
Latih
tubi menyalin ayat atau tulisan.
·
Terapkan
konsep tatabahasa dalam ayat.
·
Arahkan
murid menyalin ayat dalam huruf kecil sahaja.
·
Kemudian
terangkan kepada murid di mana fungsi huruf besar dalam ayat yang di salin.
·
Salin
latihan ayat dalam buku garis tiga
·
Sediakan
lembaran kerja tulisan.
·
Praktis
tatabahasa-salin Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
·
Galakkan
murid menulis perkataan berdasarkan gambar.
·
Menggunakan
keratan akhbar, minta pelajar menyalin ayat yang mengandungi Kata Nama Am dan
Kata Nama Khas yang diperoleh daripada keratan akhbar.
·
Permainan
bahasa.
·
Lain-lain
cara tetapi tidak mengelirukan pelajar.
2.
Jarak huruf tidak seragam
·
Menyalin
perkataan dalam kotak.
·
Menyusun
huruf yang digunting daripada keratan akhbar.
·
Menyambung
titik huruf
3.
Meninggalkan huruf semasa menyalin ayat
·
Elakkan
perkataan berganda.
·
Jangan
beri latihan yang terlalu panjang.
·
Kurangkan
perkataan imbuhan.
·
Semak
baris demi baris.
4.
Jarak antara perkataan adalah tidak sesuai.
·
Letakkan
satu jari atau pen diantara setiap perkataan sebagai penanda jarak.
·
Sambung
titik.
·
Kertas
surih – bentuk ayat (murid salin semula mengikut potongan kertas surih)
5.
Menonjolkan pembalikan huruf
·
Guru
buat latihan menulis huruf yang pelajar keliru secara berulang-ulang.
·
Mengecam
huruf menggunkan kad-kad huruf
·
Menggunakan
kad tebuk – sentuh dan rasa
·
Lembaran
kerja pengamatan (mengatasi masalah pengamatan)
·
Latihan
menulis (sambung titik)
·
Memilih
dan mencari himpunan huruf.
·
Menulis
huruf di pasir atau udara.
·
Latihan
menyalin ayat pendek yang lengkap.
·
Menampal
huruf yang telah disediakan oleh guru.
Assalamualaikum.. Perkongsian yang amat menarik dari awak. Sangat-sangat membantu guru dan bakal guru Pendidikan Khas untuk mengajar murid-murid kelak.
ReplyDelete