Sunday 4 November 2012

Kenal Pasti Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran



Kanak-kanak Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran merupakan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan disahkan oleh pakar Profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan berikut:-

·        Kebolehan Kognitif
·        Tingkah Laku Sosial / Perkembangan Sosial
·        Pengguasan Bahasa ( Lisan / Pertuturan)
·        Keupayaan Membaca
·        Kemahiran Perkembagan (Development Skills)
·        Kemahiran Matematik


Antara kecacatan yang dialami oleh Kanak-Kanak Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran

Ø Lembam ( akibat kecacatan otak)
Ø Autistik
Ø Dowm Sindrom
Ø Terencat Akal Ringan
Ø Terencat Akal Sederhana
Ø Hiper Aktif
Ø Hipo Aktif
Ø Cerebral Palsy
Ø Emosi / Tingkah Laku
Ø Pertuturan
Ø Epilepsi
Ø Pelbagai Kecacatan


Objektif

Setiap Kanak-Kanak diberi peluang dan bimbingan yang seluas-luasnya untuk membolehkan mereka:-

§  Menguasai kemahiran berkomunikas
§  Menguasai kemahiran bergaul
§  Mengetahui dan memperkembang perasaan ingin tahu mengenai hal diri dan alam sekeliling
§  Menjaga keselamatan dan keselamatan diri
§  Menguruskan hal-hal berkaitan kehidupan seharian
§  Mempunyai keyakinan diri dan konsep kendiri yang positif
§  Melibatkan diri dalam kegiatan rekreasi
§  Memahami keperluan perkembangan jasmani serta menguasai kemahiran motor
§  Menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni
·        Mengembangkan potesni, bakat dan daya kreatif dan intelek
·        Membolehkan murid melakukan praktis asas dan dapat menjalankan kerja dengan sendiri.


Adakah Anak Anda Mempunyai Ciri-Ciri Berikut?

Ciri-ciri Fizikal

*    Kanak-Kanak yang mempunyai tahap keupayaan mental yang disebabkan oleh faktor-faktor organik adalah lebih kecil bentuk badan, berat badan dan koordinasi motor. Kanak-kanak ini tidak banyak beza daripada kanak-kanak biasa.

Ciri-ciri Intelek

*    Mempunyai daya ingatan rendah dan penguasan kebolehan terhad dalam bidang generilisasi bahasa. Kesulitan dalam pengamatan dan memahami konsep serta daya kreatif rendah
*    Hanya dapat dipelajari oleh kanak-kanak biasa berumur 6 tahun pada peringkat umur 8 tahun atau lebih.

Ciri-Ciri Tingkah Laku

*     Mempunyai bidang perhatian yang singkat atau kurang tumpuan terhadap sesuatu
*     Mudah Kecewa disebabkan pengalaman kegagalan yang berulang-ulang kali hasil daripada pengharapan masyarat supaya mereka berfungsi sesuai dengan umur mereka
*     Sikap dan nilai sosial kanak-kanak tidak selaras dengan tingkah laku murid-murid biasa.
*    Minat kanak-kanak ini adalah selaras dengan kanak-kanak yang mempunyai mental yang sama dengan mereka.




Sila Dapatkan Borang Pendaftaran Kanak-Kanak Berkeperluan Khas:-

o   Jabatan Pelajaran Negeri-Negeri
o   Sekolah-Sekolah yang mempunyai Program Pendidikan Khas
o   Hospital-Hospital Kerajaan dan
o   Jabatan Kebajikan Masyarakat


Perkhidmatan Yang Diberikan

o   Program Pendidikan Khas di sekolah-sekolah yang di buka oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
o   Program-Program atau Pusat Asuhan yang ditubuhkan oleh Jabatan  Kebajikan  Masyarakat
o    Badan-badan Perseorangan atau NGO yang berdaftar dengan Kementerian berkaitan.
o    Keistimewaan Berdaftar Dengan Pendidikan Khas
o   Pendidikan percuma di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia
o   Kelebihan apabila layak menduduki Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia
o   Bantuan Orang Kurang Upaya
o   Potongan tambang pengangkutan awam
o   Potongan sewaan penggunaan telefon apabila memenuhi syarat umur (Sila dapatkan penjelasan dari Kementerian-Kementerian berkaitan)







1 comments:

  1. Casino Guru - Reviews, Ratings, Credits, Games
    Casino Guru. 포항 출장안마 Casino 서울특별 출장마사지 Guru. Play and win at 춘천 출장마사지 the world's top online 공주 출장안마 casino with awesome bonuses, fast 안산 출장마사지 payouts, and fast withdrawals.

    ReplyDelete