Kanak-kanak Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran merupakan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan disahkan oleh pakar Profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan berikut:-
·
Kebolehan Kognitif
·
Tingkah Laku Sosial / Perkembangan Sosial
·
Pengguasan Bahasa ( Lisan / Pertuturan)
·
Keupayaan Membaca
·
Kemahiran Perkembagan (Development Skills)
·
Kemahiran Matematik
Antara kecacatan yang dialami oleh Kanak-Kanak Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
Ø Lembam ( akibat
kecacatan otak)
Ø Autistik
Ø Dowm Sindrom
Ø Terencat Akal Ringan
Ø Terencat Akal Sederhana
Ø Hiper Aktif
Ø Hipo Aktif
Ø Cerebral Palsy
Ø Emosi / Tingkah Laku
Ø Pertuturan
Ø Epilepsi
Ø Pelbagai Kecacatan
Objektif
Setiap Kanak-Kanak diberi peluang dan bimbingan yang seluas-luasnya untuk membolehkan mereka:-
§ Menguasai kemahiran
berkomunikas
§ Menguasai kemahiran
bergaul
§ Mengetahui dan
memperkembang perasaan ingin tahu mengenai hal diri dan alam sekeliling
§ Menjaga keselamatan
dan keselamatan diri
§ Menguruskan hal-hal
berkaitan kehidupan seharian
§ Mempunyai keyakinan
diri dan konsep kendiri yang positif
§ Melibatkan diri dalam
kegiatan rekreasi
§ Memahami keperluan
perkembangan jasmani serta menguasai kemahiran motor
§ Menghayati dan
mengamalkan nilai-nilai murni
·
Mengembangkan potesni, bakat dan daya kreatif dan intelek
·
Membolehkan murid melakukan praktis asas dan dapat menjalankan
kerja dengan sendiri.
Adakah Anak Anda Mempunyai Ciri-Ciri Berikut?
Ciri-ciri Fizikal
Kanak-Kanak yang
mempunyai tahap keupayaan mental yang disebabkan oleh faktor-faktor organik
adalah lebih kecil bentuk badan, berat badan dan koordinasi motor. Kanak-kanak
ini tidak banyak beza daripada kanak-kanak biasa.
Ciri-ciri
Intelek
Mempunyai daya ingatan
rendah dan penguasan kebolehan terhad dalam bidang generilisasi bahasa.
Kesulitan dalam pengamatan dan memahami konsep serta daya kreatif rendah
Hanya dapat dipelajari
oleh kanak-kanak biasa berumur 6 tahun pada peringkat umur 8 tahun atau lebih.
Ciri-Ciri
Tingkah Laku
Mempunyai bidang perhatian yang singkat atau kurang tumpuan
terhadap sesuatu
Mudah Kecewa disebabkan pengalaman kegagalan yang berulang-ulang
kali hasil daripada pengharapan masyarat supaya mereka berfungsi sesuai dengan
umur mereka
Sikap dan nilai sosial kanak-kanak tidak selaras dengan tingkah
laku murid-murid biasa.
Minat kanak-kanak ini
adalah selaras dengan kanak-kanak yang mempunyai mental yang sama dengan mereka.
Sila Dapatkan Borang
Pendaftaran Kanak-Kanak Berkeperluan Khas:-
o Jabatan Pelajaran
Negeri-Negeri
o Sekolah-Sekolah yang
mempunyai Program Pendidikan Khas
o Hospital-Hospital
Kerajaan dan
o Jabatan Kebajikan
Masyarakat
Perkhidmatan Yang Diberikan
o Program Pendidikan
Khas di sekolah-sekolah yang di buka oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
o Program-Program atau
Pusat Asuhan yang ditubuhkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat
o Badan-badan
Perseorangan atau NGO yang berdaftar dengan Kementerian berkaitan.
o Keistimewaan Berdaftar
Dengan Pendidikan Khas
o Pendidikan percuma di
sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia
o Kelebihan apabila
layak menduduki Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia
o Bantuan Orang Kurang
Upaya
o Potongan tambang
pengangkutan awam
o Potongan sewaan
penggunaan telefon apabila memenuhi syarat umur (Sila dapatkan penjelasan
dari Kementerian-Kementerian berkaitan)
Casino Guru - Reviews, Ratings, Credits, Games
ReplyDeleteCasino Guru. 포항 출장안마 Casino 서울특별 출장마사지 Guru. Play and win at 춘천 출장마사지 the world's top online 공주 출장안마 casino with awesome bonuses, fast 안산 출장마사지 payouts, and fast withdrawals.