Pakar
yang menilai kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran perlu mendapatkan riwayat yang terperinci dan
mengambil perhatian terhadap kemungkinan berlakunya kerosakan otak seperti yang dialami oleh bayi
yang dilahirkan dalam keadaan lemas (asphyxiated ), perdarahan dalam otak,
penyakit meningtis , sawan yang berpanjangan dan sebagainya. Beliau juga perlu
menyelidik sama ada kanak -kanak tersebut mempunyai adik - beradik lain yang
terencat akal yang mungkin boleh dikaitkan dengan faktor baka.
Pakar
kanak -kanak telah lama mengetahui bahawa ada bahan -bahan makanan tertentu
yang boleh menyebabkan perubahan pada tingkah laku kanak -kanak. Kanak -kanak
mungkin menjadi lebih resah hiperaktif , lebih buas dan tidak boleh menumpukan
perhatian. Oleh itu , penilaian tidak lengkap jika riwayat pemakanan kanak
-kanak tersebut tidak diambil dengan teliti. Ini penting terutamanya jika pakar
mengesyaki kemungkinan tingkah laku yang abnormal itu disebabkan oleh sesuatu
bahan yang dimakan. Walau bagaimanapun , aspek ini tidak akan diulas dengan
panjang lebar dalam bab ini.
Sewaktu
melakukan pemeriksaan fizikal , keadaan-keadaan seperti kurang daya penglihatan
atau pendengaran, kekok tangan masalah sawan , gangguan pada urat saraf yang
mungkin mengakibatkan dia tidak boleh bercakap dengan jelas dan lemah anggota
tangan atau kakinya perlu juga dikenal pasti. Jika disyaki pendengarannya
kurang jelas , ujian yang terperinci perlu dijalankan. penilaian psyho-
educational penting untuk mengetahui kekuatan pembelajarannya pada masa itu.
Jika kanak -kanak itu diasyaki menghidap sesuatu pemyakit , doktor akan
menjalankan ujian -ujian yang sewajarnya.
Kini
, bilangan yang mahir dalam menjalankan penilaian terperinci keatas kanak
-kanak yang mengalami masalah pembelajaran bagi mengenal pasti unsur -unsur
disfungsi perkembangan (elements of devefunctions ) masih kurang. Penilaian
seperti ini perlu dijalankan untuk mengenal pasti ciri -ciri kekuatan dan
kelemahan yang terdapat pada seseorang kanak -kanak itu. Maklumat -maklumat ini
akan membolehkan pihak yang berkenaan memilih dan menjalankan strategi
-strategi pendidikan yang khas dengan berkesan ke atas kanak -kanak tersebut.
Cara rawatan atau latihan seharusnya berbeza diantara seorang kanak -kanak
dengan yang lain.
Kanak
-kanak yang mengalami sejenis sawan yang dinamakan petit mal epilepsy sering
tidak sedarkan diri beberapa ketika dan keadaan ini mungkin berlaku berpuluh
-puluh kali dalam sehari. Ini sudah pasti akan mengganggu pelajarannya. Dia
perlu diberikan ubat mencegah sawan. Kanak -kanak yang terlalu singkat tumpuan
perhatiannya mungkin boleh dibantu dengan ubat - ubat stimulant tertentu
dankaedah pengubahsuaian tingkah laku ( behavioural modification method ). Murid
-murid yang lemah daya ingatan digalakkan menggariskan perkara -perkara utama
atau key-points dalam sesuatu perenggan dan membacanya berulang -ulang kali
supaya mudah diingat.
Sekian..Terima
Kasih kawan-kawan J
0 comments:
Post a Comment