Individuals
with Disabilities Education Act (IDEA) menggunakan istilah ‘emotional disturbance’ atau gangguan emosi yang menyebabkan masalah dalam pembelajaran berdasarkan lima kriteria utama. Kriteria-kriteria tersebut adalah
(i) satu ketidakupayaan untuk
belajar yang mana tidak boleh dijelaskan oleh intelek,deria dan factor
kesihatan,
ketidakupayaan
yang berlaku ini tidak dapat dijelaskan kerana gangguan emosi ini terjadi
disebabkan oleh pelbagai factor yang berpunca daripada perseitaran.
(ii) satu ketidakupayaan untuk membina atau mengekalkan
perhubungan interpersonal dengan rakan sebaya dan guru,
kanak-kanak
yang mengalami gangguan emosi kebiasaannya tidak dapat bergaul dengan orang di
sekelilingnya.
(iii) ciri-ciri tingkahlaku dan
emosi yang tidak sesuai dalam suasana yang normal,
Kanak-kanak
ini selalunya sering bertindak diluar batasan dan boleh mengganggu ketenteraman
orang lain.
(iv) mudah merasai kesedihan dan
depresi,
Kanak-kanak
ini sering mengalami perasaan sedih dan kemurungan melampau dan kadang-kala
mereka boleh bertindak diluar jangkaan.
(v) kecenderungan untuk membina
symptom fizikal atau ketakutan berkaitan personal dan masalah di sekolah.
Kanak-kanak
yang mengalami gangguan emosi ini sering menjauhkan diri daripada orang lain
ataupun melakukan masalah disekolah supaya mereka dapat mengurangkan tekanan
yang mereka hadapi.
RUJUKAN
Eileen B. ,Raymond 2008. Learners
with Mild Disabilities,160-161
0 comments:
Post a Comment