PENULISAN ILMIAH




GGGE 2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Tajuk Tugasan : Laman Sosial

Nama Ahli Kumpulan                                                       No Matrik
Rosmahani Bt Abd Wahad                                              A 137664
Nur Khairunnisa Bt Adian                                               A 137104
Ema Bt Awang                                                               A 137133
Nur Atiqah Bt Abd Latiff                                                A 137658


Disediakan untuk
Puan Fariza Binti Khalid



Abstrak
Penggunaan Internet semakin meluas sehinggakan ada beberapa pihak yang mengalami ketagihan yang agak membimbangkan terutama remaja sekolah.Laman rangkaian sosial telah menunjukkan semakin kelaziman di kalangan Rakyat Malaysia. Laman web yang paling popular adalah Facebook, Twitter, MySpace, Facebook, Twitter, Friendster, Bebo,dan Tagged. Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial adalah berasaskan web dan menawarkan pelbagai cara interaksi antara pengguna, seperti perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel, video, perbualan suara, perkongsian fail, blog, kumpulan perbincangan, dan sebagainya.Penulisan ini akan membincangkan mengenai pelbagai kelebihan terhadap penggunaan laman social.Namun begitu,terdapat juga keburukkan terhadap penggunaan laman sosial ini.Seterusnya,mengenai saranan pengunaan laman social dan cara untuk mengatasi penggunaan laman social sama ada secara positif atau negative. Melalui pemerhatian penyertaan,laman sosial tempatan di kalangan rakyat Malaysia masih terhad dalam penggunaan mereka dan tidak mantap. Sebahagian daripada rangkaian laman sosial tempatan menawarkan tambahan ciri-ciri atau aplikasi yang sesuai dengan persekitaran tempatan dan kandungan tempatan di samping mengekalkan ciri-ciri utama daripada yang ditawarkan oleh popular global laman. Dengan ciri-ciri yang unik, rangkaian tempatan pemaju social berharap untuk meningkatkan kelebihan daya saing mereka.NGAN



Isi Kandungan


Perkara

Muka Surat

Pendahuluan

4-5

Definisi

6-7

Faktor-faktor Penggunaan Laman Sosial

8-10

Kebaikan Laman Sosial

11-14

Keburukkan Laman Sosial

15-16

Cara Mengatasi Penyalahgunaan Laman Sosial

17-20

Cadangan/ Saranan Penggunaan Laman Sosial dalam Pendidikan

21-22

Kesimpulan

23-24






Pendahuluan

  Mutakhir ini, teknologi maklumat berkembang dengan semakin pesat dan pantas menjadikan dunia berhubung tanpa sempadan dan batasan. Ledakan informasi teknologi maklumat atau secara ringkasnya ICT (Information Communication Technology), membawa perubahan yang  besar dalam hidup kita yang sedang membangun. Internet merupakan saluran maklumat dan  komunikasi yang digunakan secara meluas.  Dulu penggunaan Internet hanya bergantung  pada sebuah komputer, kini Internet juga mampu diakses dengan menggunakan telefon bimbit  yang mempunyai perisian perkhidmatan Internet tanpa wayar (Wireless).Sehubungan dengan itu, perkhidmatan Internet tanpa wayar yang terdapat di manamana sahaja seperti di kafe, restoran, lapangan terbang, hotel dan pusat membeli belah memudahkan pengguna mengakses Internet.
    Dengan berkembangnya jaringan penggunaan internet memberikan impak terdapat perkembangan jaringan laman social. Jaringan laman sosial merupakan satu laman web yang menyediakan platform untuk masyarakat yang mempunyai minat yang sama untuk berkomunikasi serta berkongsi pendapat dan pengetahuan mereka. Penggunaan laman web sosial pada tahun kebelakangan ini menunjukkan peningkatan yang begitu ketara. Antara laman web sosial popular di kalangan rakyat negara ini ialah Facebook, Twitter, MySpace, Friendster , dan Tagged. Laman web sosial membolehkan perhubungan seseorang individu dengan individu yang lain baik dalam negara ataupun luar negara dengan kos yang rendah. Laman web sosial mampu memberi impak yang berbeza kepada individu, masyarakat, dan negara.
   Lantaran wujudnya syarikat yang menyediakan perkhidmatan Internet tanpa wayar dan jalur lebar dengan harga yang begitu murah seperti syarikat Celcom dan Maxis merupakan salah satu faktor meningkatnya jumlah pelayar siber. Dari semasa ke semasa harga langganan perkhidmatan Internet tanpa wayar dan jalur lebar semakin menurun dengan kadar yang munasabah disebabkan syarikat-syarikat berkenaan bersaing untuk menarik perhatian pengguna Internet untuk melanggan. Justeru,kebanyakannya penduduk dibandar mahupun bukan bandar sudah memiliki sendiri perkhidmatan Internet terutamanya jalur lebar bagi membolehkan mereka mengakses Internet ke mana dan pada bila-bila masa sahaja yang mereka mahu.Berdasarkan statistik Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan (NITC) (dalam Irfan Khairi 2010), jumlah pengguna Internet di Malaysia tahun 2010 mencecah 16.9 juta orang. Di Malaysia, antara rangkaian sosial yang paling popular adalah laman sosial Facebook dengan catatan kira-kira 6.2 juta pengunjung (Shahrizan Salian, 2010).Oleh itu,dengan berkembangannya kemudahan penggunaan internet akan mendorong kepada perkembangan laman social.


Definisi

Social network boleh ditakrifkan sebagai sebuah kumpulan individu bersama kumpulan tertentu, sepertimana masyarakat kecil dan ataupun kejiranan. Walaupun rangkaian sosial terdapat di mana-mana terutama sekali di sekolah-sekolah atau di tempat kerja, rangkaian secara online adalah yang paling popular. Ini kerana kebanyakan daripada kalangan mereka adalah golongan yang sangat aktif bersosial secara online untuk mengembangkan persahabatan.
Laman web rangkaian sosial umpama seperti satu komuniti dalam talian pengguna internet. Ia bergantung kepada syarat sesebuah laman web rangkaian sosial, ahli-ahli dalam komuniti akan berkongsi maklumat seperti hobi, agama ataupun politik. Sebaik anda diberi akses ke laman web rangkaian sosial itu maka anda boleh mula untuk bersosial. Sosialisasi ini termasuk membaca profil atau halaman profil ahli-ahli yang lain ataupun boleh terus menghubungi mereka.
Selain itu, definisi laman rangkaian sosial sebagai perkhidmatan berasaskan web yang membenarkan individu untuk membina profil awam atau separa awam dalam sistem disempadani, menyuarakan senarai pengguna lain dengan siapa mereka berkongsi sambungan, dan melihat dan merentasi senarai sambungan dan individu-individu yang diciptan oleh individu lain dalam sistem mereka.
Sebuah laman web yang menyediakan komuniti maya bagi orang ramai untuk berkongsi harian atau bahkan mereka aktiviti momen-momen dengan keluarga dan rakan-rakan, atau untuk berkongsi minat mereka dalam topik tertentu, atau untuk meningkatkan bulatan kenalan mereka. Terdapat laman web temu janji, laman persahabatan, laman web dengan tujuan perniagaan dan hibrid yang menawarkan gabungan ini. Facebook adalah laman peribadi yang terkemuka, dan LinkedIn adalah laman perniagaan terkemuka. Di peringkat global, beratus-ratus berjuta-juta orang telah menyertai satu atau lebih laman web sosial.

Ahli mewujudkan talian mereka sendiri "profil" dengan data gambar, biografi dan apa-apa maklumat lain yang mereka memilih untuk hantar. Mereka berkomunikasi dengan satu sama lain dengan membuat pemikiran terbaru mereka awam dalam format seperti blog atau melalui e-mel, mesej segera, suara atau video persidangan kepada ahli-ahli yang dipilih. Perkhidmatan ini membolehkan ahli mencari dan menjemput ahli-ahli lain ke dalam rangkaian peribadi mereka (untuk "kawan" mereka) serta menjemput kawan-kawan kawan-kawan.
Menurut  the six degrees of separation concept mentakrifkan laman social (idea bahawa mana-mana dua orang di muka bumi ini boleh membuat hubungan melalui rantaian tidak lebih daripada lima pengantara), rangkaian sosial mewujudkan komuniti Internet yang saling (kadang-kadang dikenali sebagai rangkaian peribadi) yang membantu orang membuat kenalanyang akan menjadi baik bagi mereka untuk mengetahui, tetapi bahawa mereka akan mungkin telah bertemu sebaliknya. Secara umum, di sini adalah bagaimana ia berfungsi: anda menyertai salah satu daripada laman web dan menjemput orang yang anda tahu untuk menyertai juga. Orang menjemput kenalan mereka untuk menyertai, yang kemudiannya menjemput kenalan mereka untuk menyertai, dan mengulangi proses bagi setiap orang. Secara teori, mana-mana individu boleh membuat hubungan melalui sesiapa mereka mempunyai sambungan ke, kepada mana-mana orang bahawa orang mempunyai sambungan kepada, dan sebagainya


Faktor-faktor Penggunaan Laman Sosial

  Teknologi maklumat dan komunikasi semakin berkembang dengan adanya pelbagai aplikasi berasaskan Internet. Laman sosial ini bukan hanya “perpustakaan maklumat”untuk memudahkan pengedaran maklumat kepada khalayak global, malah lebih daripada itu. Laman sosial ini juga merupakan alat yang berpengaruh bagi aktiviti komunikasi. Tambahan pula, dengan teknologi Web 2.0, bentuk penggunaan Internet telah berubah dan banyak yang boleh dilakukan dengan media sosial ini (Siti Ezaleila Mustafa & Azizah Hamzah, 2010). Ini secara tidak langsung menunjukkan laman sosial sekarang lebih bersikap mudah untuk menggunakannya atau mesra pelanggan. Secara tidak langsung, perkembangan ini berjaya menarik lebih ramai pengguna mengaplikasikannya. Oleh sebab itu Levinson (2009) menyebutnya sebagai “new new media” lebih sosial daripada laman sosial yang menunjukkan perbezaan berbanding media sosial klasik seperti e-mel dan laman web. Laman ini bukan hanya alat bagi kemudahan pengedaran, pengarkiban dan berasaskan teks, tetapi kini menjadi alat bagi media sosial yang berkeupayaan untuk menyampaikan kandungan media dan menyediakan kemudahan interaksi antara pembaca dengan penulis.
Ranking           Senarai Laman Web
1                     facebook.com
2                      google.com.my
3                      yahoo.com
4                      google.com
5                      youtube.com
6                      blogger.com
7                      live.com
8                     wikipedia.org
9                     msn.com
10                   myspace.com

Jadual  1  : Paparan 10 laman web teratas yang sering dilawati oleh  pengguna-pengguna
Internet di Malaysia. Berdasarkan kepada jadual di atas, jelas menunjukkan bahawa pengguna-pengguna internet di Malaysia lebih cenderung melayari laman-laman web yang berunsurkan media sosial.

     Selain daripada jadual di atas, terdapat juga kajian lain iaitu daripada kajian yang dilakukan, 96 peratus pelajar dilaporkan bahawa mereka pernah menggunakan sebarang teknologi rangkaian sosial, seperti 'chatting', 'blogging' dan melawat komuniti dalam talian, seperti Facebook, MySpace dan sebagainya. Pelajar-pelajar ini melaporkan bahawa salah satu topik yang paling umum dari perbualan di kancah laman sosial adalah tentang pendidikan. Hampir 60 peratus daripada pelajar yang menggunakan laman sosial berbincang tentang topik pendidikan dalam talian dan yang mengejutkan lagi, lebih daripada 50 peratus berbincang khusus tentang kerja sekolah.

     Faktor-faktor penggunaa laman sosial dalam proses pembelajaran dan pengajaran adalah disebabkan oleh laman sosial sekarang lebih bersikap mudah untuk menggunakannya atau mesra pelanggan iaitu berkeupayaan untuk menyampaikan kandungan media dan menyediakan kemudahan interaksi antara pembaca dengan penulis. Faktor lain yang menyumbang kepada penggunaan laman sosial tanpa mengira tempat dan waktu ialah keran  kewujudan alat mudah alih tanpa wayar seperti broadband, Streamyx, P1 Wimax dan Unifi semakin melauas dalam kalangan masyarakat telah berkembang kepada peningkatan penggunaan laman sosial. Faktor seterusnya yang menyebabkan penggunaan laman sosial dalam proses pengajaran dan pembelaran adalah pelajar tidak hanya perlu bergantung kepada pembelajaran dalam kelas sahaja. Pelajar masih boleh berhubung dengan guru di luar waktu kelas melalui forum- forum perbincangan, email, facebook dan sebagainya. Tambahan pula pada zaman sekarang ini terdapat penggunaan e-pembelajaran. Oleh hal yang demikian penggunaan e-pembelajaran juga menjadi pendorong kepada  penggunaan laman soial dalam pembelajan. Sidek Ab Aziz (2009) menjelaskan e-pembelajaran juga didefinasikan sebagai penggunaan teknologi berinovasi dan model pembelajaran yang dapat menukar cara seseorang memperolehi kemahiran dan menambahkan pengetahuan yang baru dan ia juga dapat dikatakan sebagai integrasi teknologi maklumat kedalam sistem pembelajaran yang dapat digunakan tanpa terhad kepada faktor tempat dan masa.

        Faktor lain ialah pengajaran berasaskan laman sosial merupakan alternatif atau cara baru pengajaran yang mempunyai potensi untuk menghasilkan pengajaran yang lebih bermakna.Ciri-ciri antara muka dan fizikal laman web mempunyai impak yang berlainan berbanding pengajaran konvensional dan penggunaannya melalui laman web yang berkaitan dengan maklumat topik akan memudahkan sesiapa sahaja untuk membuat rujukan tanpa mengira masa dan waktu. Lambakan maklumat yang terdapat didalam internet boleh dimanafaatkan oleh guru dan pelajar dalam kebijaksanaan memilih bahan-bahan yang bersesuaian untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.



Kebaikan Laman Sosial

      Penggunaan laman sosial  dapat menambahkan kenalan yang baru di samping hubungan yang  telah lama terputus kembali dieratkan. Apabila seseorang itu telah menamatkan sesuatu pengajian di sekolah menyebabkan mereka telah terputus hubungan antara satu sama lain.Laman sosial ini digunakan sebagai suatu  medium utama  untuk mencari kenalan lama yang telah terputus. Mereka dapat mengetahui kerjaya yang telah diceburi oleh rakan  dan  dapat berinterasi antara satu sama lain. Gambar yang telah diletakkan di dalam profil juga  boleh dilihat dan dikomen  oleh semua rakan. Mereka juga dapat menyampaikan maklumat  seperti mengadakan satu perjumpaan di sesuatu tempat  dengan mengumpulkan guru- guru dan rakan-rakan. Perkara ini menjadi mudah kerana dapat menjimatkan masa dan tenaga dengan cara menggunakan kemudahan yang sedia ada. Mereka juga  dapat bertukar-tukar pendapat  tentang sesuatu isu yang telah dikemukakan maka dengan penggunaan laman sesawang tersebut pelbagai  cadangan  yang boleh diperolehi. Jadi jelaslah bahawa penggunaan laman sesawang sosial boleh menambahkan  kenalan yang baru .

      Laman sosial seperti Facebook, Twitter, Myspace dan sebagainya digilai ramai terutamanya golongan remaja dari kalangan pelajar. Dengan menggunakan laman sosial, pengguna boleh berkenalan dan berkomunikasi dengan ramai orang dari seluruh negara  dan boleh mendapatkan maklumat terkini dengan mudah dan pantas. Laman sosial dijadikan sebagai alat perhubungan, contoh yang paling ketara adalah pertemuan semula rakan sekolah ataupun rakan kampung di alam maya dan seterusnya dapat mengetahui perkembangan semasa sesama mereka. Laman sosial juga dijadikan sebagai alat perhubungan di antara pemimpin dan masyarakat dan juga di antara pelanggan dan pengeluar produk. Penggunaan laman sosial ini juga sangat efisien. Pelbagai aplikasi yang dimuatkan di laman sosial ini dan memberi manfaat kepada pengguna seperti boleh menghantar pesanan kepada rakan dengan pantas, membuat paggilan video dan sebagainya.


      Laman sosial seperti facebook dan twitter bukan sahaja medan untuk bersosial dan berhibur sahaja, tetapi laman sosial ini boleh dijadikan medan untuk pelbagai tujuan. Bagi ahli-ahli perniagaan misalnya boleh menarik pelanggan untuk membeli produk atau perkhidmatan mereka menggunakan laman sosial ini. Perkembangan semasa yang berlaku sama ada di dalam dan di luar negara juga dapat diketahui dengan pantas melalui status rakan-rakan atau laman yang telah disambungkan dengan akaun kita misalnya akhbar online dan blog. Bagi pelajar pula, mereka boleh membuat perbincangan dengan rakan-rakan mereka mengenai pembelajaran mereka. Pelajar juga boleh bertukar-tukar pendapat masing-masing sekaligus boleh membantu antara satu dengan yang lain. Daripada kajian yang dilakukan, 96 peratus pelajar dilaporkan bahawa mereka pernah menggunakan sebarang teknologi rangkaian sosial, seperti 'chatting', 'blogging' dan melawat komuniti dalam talian, seperti Facebook, MySpace dan sebagainya. Pelajar-pelajar ini melaporkan bahawa salah satu topik yang paling umum dari perbualan di kancah rangkaian sosial adalah tentang pendidikan. Hampir 60 peratus daripada pelajar yang menggunakan rangkaian sosial berbincang tentang topik pendidikan dalam talian dan yang mengejutkan lagi, lebih daripada 50 peratus berbincang khusus tentang kerja sekolah.



      Bagi seorang guru pula, mereka boleh memanfaatkan laman sosial yang diminati ramai ini untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Dalam era teknologi maklumat yang semakin pesat ini, boleh dikatakan ramai pelajar sekarang sudah memiliki akaun facebook atau twitter. Mereka sudah pandai menggunakan komputer dan mengakses internet sendiri walaupun baharu sahaja berada di sekolah rendah. Tambahan pula, di kebanyakan sekolah menengah misalnya, ramai para pelajar telah dibekalkan dengan komputer riba kecil sendiri. Pelajar yang mempunyai jaringan internet di rumah, sudah tentu boleh melayari laman sosial dengan mudah di rumah dan tidak perlu ke kedai komputer. Laman sosial seperti facebook dan twitter sebenarnya salah satu media pengajaran yang berkesan yang boleh digunakan sebagai satu medium dan ruangan interaksi antara guru dan pelajar selain di bilik darjah.


      Seorang guru perlu mengambil kira minat dan kecenderungan pelajar kerana apa yang dilihat dalam situasi kini, para pelajar sentiasa ada masa dan sangat berminat untuk mengikuti dan melayari laman sosial seperti facebook dan twitter. Jadi, guru sewajarnya menjadikan laman sosial tersebut sebagai laman untuk tujuan pengajaran dna pembelajaran. Bagi seorang guru bahasa Melayu, laman sosial ini boleh digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran bahasa. Laman sosial ini boleh digunakan sebagai tempat untuk berdiskusi, membuat tutorial dan menimba ilmu. Contohnya, sebagai langkah pertama, guru boleh membuat kumpulan untuk setiap tingkatan yang diajar dan menambah pelajar-pelajar di dalam kelas yang sama di dalam kumpulan tersebut. Bagi kelas yang berlainan, perlu dimasukkan dalam kumpulan yang berlainan kerana tahap kefahaman secara puratanya adalah berbeza-beza mengikut kelas. Di dalam kumpulan tersebut, guru boleh memuat turun bahan pengajaran sama ada berkaitan tatabahasa, pemahaman, karangan atau KOMSAS ke dalam kumpulan tersebut. Bukan sahaja bahan pengajaran tersebut disediakan sendiri oleh guru, tetapi guru juga boleh mendapatkan pelbagai bahan pengajaran di dalam internet terutamanya di dalam laman web pendidikan atau blog-blog berkaitan. Guru juga boleh menghubungkan bahan yang terdapat di dalam mana-mana laman web pendidikan atau blog berkaitan dengan kumpulan tersebut. Para pelajar boleh memanfaatkan bahan tersebut bagi menambahkan lagi ilmu mereka tentang sesuatu topik pembelajaran. Cara ini merupakan cara yang mudah dan berkesan kerana bukan mudah untuk melihat seseorang pelajar mencari sendiri maklumat tambahan di dalam internet. Tetapi jika guru menghubungkan terus bahan pengajaran tersebut di dalam laman sosial, kecenderungan pelajar untuk membaca bahan tersebut lebih besar.


      Selain memuat turun bahan pengajaran, guru boleh memberikan latihan kepada pelajar sebagai aktiviti pengukuhan diluar bilik darjah bagi memantapkan dan menguji kefahamn pelajar. Contohnya, guru boleh memberikan soalan-soalan berbentuk kefahaman seperti meminta pelajar memberikan maksud peribahasa, maksud rangkai kata, memberikan pendapat dan sebagainya. Melalui laman sosial ini juga, guru boleh memuat turun video-video berkaitan untuk tujuan pembelajaran. Latihan-latihan yang diberikan di dalam laman sosial lebih mudah untuk pelajar dan guru kerana pelajar boleh menjawab terus dan guru juga boleh memberikan penilaian terus kepada pelajar. Penggunaan laman sosial dapat mewujudkan satu suasana pembelajaran yang aktif. Hal ini kerana ada pelajar yang agak pasif di dalam kelas kerana kurang keyakinan untuk bercakap di hadapan rakan-rakan mereka menjadi aktif melalui pembelajaran melalui laman sosial kerana mereka boleh memberikan pendapat dan berkomunikasi di alam maya tanpa perlu bersemuka dengan rakan-rakan atau guru. Pelajar juga bebas memberikan pendapat dengan pantas dengan hanya menekan butang ‘komen’.

      Lazimnya,penggunaan laman sosial digunakan sebagai medium perniagaan. Orang ramai boleh membeli sesuatu  barangan seperti tudung,jubah,kasut,barang perhiasan dan sebagainya  dengan menggunaan laman sesawang sebagai contoh Facebook. Mereka juga dapat menjadikan laman sesawang sosial tersebut sebagai alternatif  untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka. Hal ini  demikian kerana pada waktu pagi dan petang seseorang itu terlibat secara langsung dengan  kerjaya masing-masing. Pada waktu lapang mereka dapat memasarkan sesuatu barangan yang dapat menarik perhatian orang ramai. Harga yang ditawarkan adalah berbaloi dengan pasaran semasa dan kualiti  barangan tersebut. Orang ramai boleh  membeli dengan mengklik di laman  sesawang dan  barangan  tersebut akan dihantar melalui pos laju . Sesiapa yang berminat untuk membeli barangan tersebut hanya membayar dengan  memasukan wang ke dalam bank yang telah ditetapkan oleh penjual. Hal ini dapat menjimatkan masa dan tidak perlu bersesak-sesak di pusat membeli belah untuk membeli sesuatu barangan. Tegasnya penggunaan laman sesawang sosial tersebut dijadikan sebagai  medium perniagaan.

Keburukan Laman Sosial

      Penggunaan laman sosial juga melahirkan pelajar yang leka dan lalai dalam melakukan sesuatu tugasan. Kepelbagaian aplikasi yang menarik seperti permainan yang terdapat dalam laman sosial mampu menarik minat pengguna laman sosial tersebut. Hal ini menyebabkan pelajar akan berasa seronok sehingga leka untuk menyempurnakan urusan mereka dan mengabaikan tanggungjawab sebagai pelajar. Golongan pelajar yang menjadi tunjang kecemerlangan negara tidak dapat dilahirkan 
ekoran penggunaannya yang melalaikan masyarakat. Pengguna laman sosial yang taksub terutamanya pelajar akan mengabaikan masa untuk belajar. Pelajar yang terperap didepan komputer melayan facebook dan sebagainya hingga lewat malam tidak dapat menumpu pelajaran dalam bilik darjah kerana mengantuk. Umum mengetahui bahawa penggunan laman sesawang  sosial  menyebabkan seseorang itu membazir masa dengan perkara yang tidak berfaedah seperti bermain games.Sebagai contoh ,apabila remaja itu banyak meluangkan masa  bermain games dan berchatting   menyebabkan kerja sekolah  yang telah diamanahkan oleh guru tertangguh. Hal ini akan menyebabkan mereka  dimarahi dan dirotan  oleh guru   seterusnya  mereka akan menjadi malu dan tertekan.Selain itu,penggunaan laman sesawang akan mengakibatkan pelajaran seseorang terabai kerana tiada masa yang diperuntuk untuk mengulang kaji pelajaran. Apabila berlangsungnya sesuatu peperiksaan markah yang diperolehi merosot dari peperiksaan sebelum ini menyebabkan mereka tercari-cari kesilapan  yang telah dilakukan untuk diperbetulkan. Mereka juga akan berasa sedih apabila  dimarahi oleh ibu bapa sekiranya keputusan peperiksaan merosot.Ibu bapa juga akan menarik semula  sesuatu kemudahan yang  telah diberikan kepada anak mereka  seperti  telepon,internet,laptop dan sebagainya. Jadi , jelaslah bahawa kesan  negatifb penggunaan  laman sosial  tersebut akan menyebabkan seseorang itu membazir masa.

      Pada realitinya,penggunaan laman sesawang ini akan menyebabkan kes jenayah semakin berleluasa seperti rogol,merompak dan pernipuan.Bermula berkenal-kenalan sebagai kenalan  chatting maka wujudnya keinginan untuk bersua muka dengan kawan yang tidak dikenali tanpa mengetahui keperibadian menyebabkann kes jenayah seperti rogol menjadi berleluasa. Amat mengejutkan juga pada hari ini apabila kegiatan merompak juga boleh  dilakukan secara maya. Hal ini amat menakutkan dan mengecewakan apabila wang yang banyak dalam akaun bank hilang begitu saja atau lesap sedikit demi sedikit gara-gara kegiatan jenayah siber melalui perbuatan jahat mereka bergelar 'phishing'. Kegiatan phishing ini mampu mengaburi mata orang ramai apatah lagi mereka menggunakan alamat e-mel seolah-olah ia dihantar dari pihak bank secara sah.Mereka  akan meminta pelanggan yang memiliki akaun memasukkan nombor akaun serta kata laluan atau mengklik alamat URL disediakan bagaikan transaksi biasa dilakukan melalui perbankan 'online'.Oleh itu,jelaslah bahawa  penggunaan laman sesawang sosial akan menyebabkan kes jenayah semakin berleluasa.

      Penggunaan laman web sosial juga mengurangkan interaksi secara bersemuka dan mengurangkan kemahiran sosial. Mungkinkah ini juga penyebab ramai graduan Malaysia sukar mendapat pekerjaan kerana salah satu faktor yang dikenalpasti oleh Kementerian Sumber Manusia ialah kurangnya kemahiran sosial dalam kalangan graduan di Malaysia. Terdapat juga pernyataan yang mengatakan laman web sosial boleh menyebabkan institusi kekeluargaan runtuh disebabkan semua ahli keluarga lebih suka berkomunikasi dengan rakan di alam maya berbanding keluarga sendiri.

      Selain itu, laman web sosial menjejaskan fungsi dan peranan bahasa sebagai agen penting dalam menyatupadukan rakyat. Pengguna laman sosial menggunakan ayat dan perkataan yang ringkas telah merosakkan kemurniaan bahasa, menjadi sukar difahami dan disalahtafsir maksudnya. Keghairahan menggunakan kependekan dan akronim akan menular dalam tugasan dan kerja penulisan pelajar, kesannya kualiti penulisan dan kecekapan mengeja akan berkurangan.


Cara Mengatasi Penyalahgunaan Laman Sosial

   Penyalahguaan laman sosial dapat dikekang sekiranya beberapa langkah diambil dan diberi perhatian oleh pengguna dan organisasi yang terlibat. Dalam mengatasi masalah penyalahgunaan laman sosial, beberapa langkah boleh diambil oleh masyarakat khususnya iaitu perlu mempunyai tahap kesedaran yang tinggi tentang risiko dari ancaman siber ini, terutamanya ketika menggunakan komputer masing-masing. Masyarakat perlu ada rasa tanggungjawab untuk menentukan komputer mereka terjamin selamat dan tidak mengandungi virus dan trojan yang boleh mengancam keselamatan maklumat peribadi yang penting.

      Tambahan pula, golongan kanak-kanak dan remaja perlu diawasi dalam penggunaan Internet. Mereka adalah golongan yang paling mudah menerima maklumat yang tidak ditapis daripada gajet-gajet mewah seperti galaxy tab,i-pad dan i-phone. Kawalan dan keterangan daripada ibu-bapa serta guru perlu dalam memberi kesedaran mengenai  penerimaan informasi yang sahih agar mereka tidak tertipu dan keliru. Kelas komputer juga haruslah diwajibkan di semua sekolah untuk mengajar pelajar tentang pengetahuan komputer serta internet disamping menjelaskan langkah untuk mengelakkan diri pelajar daripada menjadi mangsa jenayah siber.

      Untuk mengatasi masalah penyalahgunaan laman sosial ini, pihak bank juga harus memastikan segala urusan yang disediakan dijamin mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi seperti sijil digital daripada Cybersecurity Malaysia. Sijil ini mampu memastikan setiap pemalsuan laman web dikenalpasti dengan serta-merta. Selain itu, pihak kerajaan juga  perlu mengadakan dan menentukan prasarana ICT yang selamat dengan melaksanakan polisi-polisi yang efektif, terkini dan praktikal. Selaras dengan ucapan mantan Perdana Menteri Malaysia, YAB Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa pelancaran ibu pejabat global IMPACT pada 20 Mac 2005, beliau berkata,”Kerajaan seluruh dunia perlu bersedia berdepan pelbagai ancaman jenayah siber yang merebak ketika ini”.Undang-undang siber dan yang berkaitan dengannya perlu dikaji dari masa ke semasa mengikut tahap ancaman global yang selalu berubah-ubah. Di samping itu, satu unit khas yang celik komputer dan berpengetahuan tinggi dalam dunia siber haruslah ditubuhkan untuk menangani penularan jenayah siber dengan lebih berkesan.

      Selain itu, terdapat kes salahlaku moral menerusi laman sosial haruslah diberi perhatian serius sebelum ia merebak dan pihak terbabit dikehendaki mengambil tindakan tegas dalam menangani kejadian tersebut daripada bermaharajalela. Untuk itu, langkah- langkah seperti berikut wajar diambil untuk mengatasi masalah penyalahgunaan laman sosial :

a)         Gangguan seksual di tempat kerja:

•           Syarikat perlulah  melaksanakan  polisi  untuk  mencegah  penyalahgunaan
•           Syarikat juga  boleh mewujudkan prosedur  kekilanan berhubung  dengan perkhidmatan e-mel gangguan seksual menerusi internet.

      Selain  daripada  itu,  para  majikan  juga  harus  bertindak lebih proaktif  berkenaan dengan masalah  gangguan seksual menerusi internet  (Fox, 1999).  Majikan  boleh memanfaatkan  mekanisme komputer  untuk  mengawal penerimaan  e-me1  yang lucah. Mekanisme ini termasuklah:

i.          Mekanisme  kill file  yang  menghalang penghantaran  mesej  daripada  penghantar tertentu.  Bagaimanapun,  kaedah  sebegini  mungkin  tidak  sesuai  untuk keadaan tertentu apabila pengirim dan penghantar harus berhubung selalu untuk urusan kerja rasmi .
ii.         Program  pemantauan, yang akan  memadamkan perkataan atau gambar yang tidak disenangi dalam e-mel.
iii.        Prosedur mengaudit e-me1 secara rawak.


Menurut  perspektif undang-undang, Seksyen  2 1 1 (i)  Akta  Multimedia  dan  Komunikasi  1 998 memperuntukkan

Tiada pemberi perkhidmatan aplikasi kandungan atau orang lain yang menggunakun  perkhidmatan  aplikasi  kandungan  boleh  memberikan kandungan yang sumbang,  lucah, palsu,  mengancam atau jelik sifatnya dengan  niat  untuk  mengacau,  mendera,  mengugut  atau  mengganggu mana-mana orang.

Peruntukan undang-undang  ini  menyatakan  bahawa  menjadi satu kesalahan jika seorang  individu menghantar kandungan yang  dianggap  tidak  sesuai,  lucah atau mengancam orang lain menerusi internet. Dari segi hukuman pula, Seksyen 2 1 l (ii) Akta Multimedia dan Komunikasi 1998 menyatakan :

“Seseorang yang  melanggar  sub (i)  adalah  melakukan  suatu  kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM50,000. 00 atau dipenjarakan selama  tempoh  tidak melebihi 1 tahun  atau  kedua-duanya  dan juga  boleh didenda selanjutnya  RM1000.00 bagi  setiap  hari  atau sebahagian  daripada sehari kesalahan itu diteruskan selepas pensabit.”

b)         Plagiarisme Akademik

Di  antara  langkah  yang  boleh  diambil  untuk  mencegah atau mengelak dari melakukan perbuatan salahlaku tersebut ialah seperti:

i.          Pelajar harus memberi kredit atau penghargaan terhadap apa-apa idea, cadangan atau teori yang diambil menerusi internet. Selain itu, pelajar juga dikehendaki membuat petikan terhadap setiap  penulisan  atau  idea  penulis  asal.
ii.         Para pensyarah haruslah meminta pelajarnya mengemukakan nota-nota tugasan, draf serta rangka tugasan  (Bruno, 2001).  Selain itu, pelajar juga  dikehendaki mengepilkan  senarai  bahan  rujukan yang telah  digunakan  semasa  membuat sesuatu tugasan

c)         Melayari laman web lucah

Ibu  bapa memainkan peranan  penting dalam mencegah gejala buruk ini berterusan. Lantaran itu, kawalan dan pemantauan haruslah ketat agar anak mereka tidak berpeluang melayari laman web seks pada ketika ibu bapa tiada di rumah. Ini dapat dilakukan dengan memasukkan kata  kekunci  pada  komputer  di  rumah  tanpa  diketahui anak-anak.  Di samping itu,  kesedaran individu  amat  penting kerana kecenderungan melakukan perbuatan  tersebut  akan mempengaruhi individu  untuk  melakukan  jenayah  seksual  (Kingsmill, 1997). Pegangan agama yang kuat dalam sanubari juga harus ditekankan.


  Cadangan/ Saranan Penggunaan Laman Sosial dalam Pendidikan

     Kaedah pembelajaran dengan mengaplikasikan laman sosial membolehkan pelajar mencari maklumat serta artikel yang berkaitan dengan pelajaran dengan lebih cepat dan mudah. Nota atau maklumat yang berkaitan dengan kelas juga boleh disebarkan dan diperoleh melalui web dan laman sosial  di mana semua pelajar boleh mengaksesnya dalam satu masa serta dapat meningkatkan pemahaman dan pengekalan informasi dlam ingatan. Ini kerana pengunaan laman sosial dan pelbagai media yang dinamik membolehkan sesorang memahami sesuatu isi kandungan dengan lebih pantas dan seterusnya menyimpan informasi yang diterima ke ingatan untuk jangka masa yang panjang. Kajian saintifik membuktikan proses ingatan yang berlaku dalam otak manusia mudah dilaksanakan apabila manusia menerima pelbagai pengukuhan dengan mengunakan pelbagai jenis media seperti audio,grafik terutamanya laman web sebagaimana dinyatakan oleh Latifah Sidek et al.(2010). Dalam konteks semasa, pelbagai isu agama khususnya yang berkaitan dengan pendidikan, boleh kita peroleh dengan mudah dan pantas.   Setidaknya dengan kemunculan internet, medium untuk mempelajari sesuatu topic pembelajaran juga bertambah.

     Cadangan supaya penggunaan laman sosial ini berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah yang pertama Mencari cara terbaik untuk memanfaatkan nilai pendidikan dalam laman sosial. Ada pendidik telah membuat kajian dimana pelajar lebih suka berada di ruangan sembang (chat room), blog, dan sebagainya untuk membuat tugasan serta ulangkaji. Aktiviti ini menarik minat pelajar, walaupun kepada pelajar yang jarang menghadiri kelas. Kedua ialah Para guru atau pensyarah boleh memuatnaik tugasan/bahan pengajaran untuk pelajar ke dalam laman sosial. Dengan ini, pelajar akan memberikan maklumbalas tentang jawapan atau masalah yang mereka hadapi dalam menyelesaikan masalah serta merta. Pelajar akan mendapat jawapan dari keraguan yang mereka hadapi dalam subjek tersebut terus menerus dari gurunya tanpa perlu menunggu dalam jangka masa yang lama. Ketiga ialah Menggalakkan syarikat laman dan jaringan sosial ini meningkatkan lagi nilai pendidikan. Pemimpin-pemimpin pendidik harus membuat usahasama dengan syarikat laman dan jaringan sosial ini untuk meningkatkan mutu perkhidmatan. Seterusnya yang keempat ialah Mengkaji semula dasar laman jaringan sosial ini. Masih banyak sekolah dan institusi pengajian masih melarang dan menyekat penggunaan Internet kerana bimbang akan pengaruh buruk yang dibawa dari Internet ke dalam pemikiran pelajar. Jadi, untuk menjadikan ia lebih mudah, nilai pendidikan perlu diterapkan dan jelas. Hal yang sama juga perlu diterapkan pada jaringan sosial. Dasar keselamatan masih penting supaya para pelajar tahu tentang keselamatan yang perlu dititkberatkan ketika melayari Internet, tahu apa yang seharusnya mereka layari di Internet agar tidak menyimpang dari tujuan sebenarnya yang untuk mengakses ilmu pengetahuan. Kelima ialah para pengajar boleh menggunakan laman sosial tersebut untuk membincangkan isu-isu dalam pendidikan secara langsung dengan pelajarnya berhubung dengan subjek/kursus yang diajar. Dengan ini, dapat melahirkan pelajar yang berkemahiran menggunakan ICT dan laman sosial serta berdikari menyelesaikan masalah pembelajaran dan tugasan mereka. Keenam ialah menghadkan penggunaan internet. Pelajar hanya dibenarkan melayari laman web tertentu. Laman web yang tidak sesuai buat pelajar seharusnya ditapis dari awal dan dihalang penggunaannya oleh pihak pengurusan. Ketujuh ialah menyediakan capaian khas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran. Contohnya, menghubungkan laman sosial dengan capaian portal pendidikan yang boleh dikunjungi oleh mana-mana pelajar yang sedang melayari alam maya. Kelapan ialah jadikan laman sosial tempat perkongisan ilmu dan tempat perbincangan isu semasa. Warga pendidik boleh menyediakan tugasan, menyebarkan info dan menggalakkan pelajar membuat diskusi di laman sosial. Cadangan yang kesembilan ialah guru-guru menggalakkan pelajar melakukan pencarian maklumat dengan menggunakan internet dan mengaplikasikannya dengan menggunakan laman sosial. Cadangan yang terakhir ialah ibu bapa dan guru perlu mendidik pelajar penggunaan laman sosial yang betul dan menyatakan baik buruk penggunaan laman sosial. Ini penting supaya pelajar faham konsep sebenar laman sosial.


Kesimpulan

     Secara kesimpulannya, laman sosial yang wujud menjadi pengantara seluruh dunia. Antara laman web yang popular dan menjadi pilihan serta kegilaan pelbagai peringkat umur terutama para remaja ialah Facebook, Twitter, Friendster, Bebo,dan Myspace. Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial adalah berasaskan web dan menawarkan pelbagai cara interaksi antara pengguna, seperti perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel, video, perbualan suara, perkongsian fail, blog, kumpulan perbincangan, dan sebagainya.

      Dengan adanya laman web sosial seperti ini, para remaja boleh berhubung atau berkomunikasi dengan cepat berbanding dengan sebelum ini iaitu sebelum terciptanya teknologi maklumat dan komunikasi. Perkhidmatan rangkaian sosial merupakan satu perkhidmatan yang menumpukan pada pembinaan dan pengesahan rangkaian sosial dalam talian untuk satu komuniti yang berkongsi kegemaran dan aktiviti, atau kepada mereka yang berminat dalam mengetahui kegemaran dan aktiviti orang lain.

     Laman sosial makin menjadi tapak bagi pengguna internet bagi memperluaskan lagi rangkaian kawan-kawannya. Boleh dikatakan semua pengguna internet mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun laman sosial. Ianya menjadi fenomena sehinggakan menular di dalam pejabat-pejabat sekaligus memberi kesan samada baik atau buruk. Di kebanyakan pejabat swasta dan awam, laman sosial telah di ‘block’ dan hanya dibuka pada waktu rehat dan selepas waktu pejabat sahaja. Ini berlaku atas sebab kegilaan kakitangan menggunakan laman sosial sehingga mengabaikan kerja.

      Secara kesimpulannya, kewujudan laman web sosial dapat mengeratkan tali silatulrahim, mempertemukan sahabat lama terpisah, mengikuti perkembangan aktiviti pemimpin, bertanya khabar dengan cara paling menjimatkan, berbincang, nasihat menasihati, berkongsi pengalaman dan petua serta banyak lagi kebaikan yang mampu dimanfaatkan pengguna laman web rangkaian sosial ini. Tetapi tidak dinafikan terdapat penyalahgunaannya oleh segelintir masyarakat. Segelintir pihak menggunakannya sebagai medium meluahkan rasa tidak puas hati dan fitnah. Ini bukan cara terbaik kerana penyalahgunaan laman web sosial tidak dapat menyelesaikan masalah dihadapi.








      

0 comments:

Post a Comment