GGGE
2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Tajuk
Tugasan : Laman Sosial
Nama
Ahli Kumpulan
No Matrik
Rosmahani
Bt Abd Wahad A
137664
Nur
Khairunnisa Bt Adian
A 137104
Ema
Bt Awang
A 137133
Nur
Atiqah Bt Abd Latiff
A 137658
Disediakan
untuk
Puan
Fariza Binti Khalid
Abstrak
Penggunaan
Internet semakin meluas sehinggakan ada beberapa pihak yang mengalami ketagihan
yang agak membimbangkan terutama remaja sekolah.Laman rangkaian sosial telah
menunjukkan semakin kelaziman di kalangan Rakyat Malaysia. Laman web yang
paling popular adalah Facebook, Twitter, MySpace, Facebook, Twitter,
Friendster, Bebo,dan Tagged. Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial adalah
berasaskan web dan menawarkan pelbagai cara interaksi antara pengguna, seperti
perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel, video, perbualan suara,
perkongsian fail, blog, kumpulan perbincangan, dan sebagainya.Penulisan ini
akan membincangkan mengenai pelbagai kelebihan terhadap penggunaan laman
social.Namun begitu,terdapat juga keburukkan terhadap penggunaan laman sosial
ini.Seterusnya,mengenai saranan pengunaan laman social dan cara untuk mengatasi
penggunaan laman social sama ada secara positif atau negative. Melalui
pemerhatian penyertaan,laman sosial tempatan di kalangan rakyat Malaysia masih
terhad dalam penggunaan mereka dan tidak mantap. Sebahagian daripada rangkaian
laman sosial tempatan menawarkan tambahan ciri-ciri atau aplikasi yang sesuai
dengan persekitaran tempatan dan kandungan tempatan di samping mengekalkan
ciri-ciri utama daripada yang ditawarkan oleh popular global laman. Dengan
ciri-ciri yang unik, rangkaian tempatan pemaju social berharap untuk
meningkatkan kelebihan daya saing mereka.NGAN
Isi
Kandungan
Perkara
|
Muka Surat
|
Pendahuluan
|
4-5
|
Definisi
|
6-7
|
Faktor-faktor Penggunaan Laman Sosial
|
8-10
|
Kebaikan Laman Sosial
|
11-14
|
Keburukkan Laman Sosial
|
15-16
|
Cara Mengatasi Penyalahgunaan Laman Sosial
|
17-20
|
Cadangan/ Saranan Penggunaan Laman Sosial dalam Pendidikan
|
21-22
|
Kesimpulan
|
23-24
|
Pendahuluan
Mutakhir ini, teknologi maklumat berkembang
dengan semakin pesat dan pantas menjadikan dunia berhubung tanpa sempadan dan
batasan. Ledakan informasi teknologi maklumat atau secara ringkasnya ICT
(Information Communication Technology), membawa perubahan yang besar dalam hidup kita yang sedang membangun.
Internet merupakan saluran maklumat dan
komunikasi yang digunakan secara meluas.
Dulu penggunaan Internet hanya bergantung pada sebuah komputer, kini Internet juga
mampu diakses dengan menggunakan telefon bimbit
yang mempunyai perisian perkhidmatan Internet tanpa wayar
(Wireless).Sehubungan dengan itu, perkhidmatan Internet tanpa wayar yang
terdapat di manamana sahaja seperti di kafe, restoran, lapangan terbang, hotel
dan pusat membeli belah memudahkan pengguna mengakses Internet.
Dengan berkembangnya jaringan penggunaan
internet memberikan impak terdapat perkembangan jaringan laman social. Jaringan
laman sosial merupakan satu laman web yang menyediakan platform untuk
masyarakat yang mempunyai minat yang sama untuk berkomunikasi serta berkongsi
pendapat dan pengetahuan mereka. Penggunaan laman web sosial pada tahun
kebelakangan ini menunjukkan peningkatan yang begitu ketara. Antara laman web
sosial popular di kalangan rakyat negara ini ialah Facebook, Twitter, MySpace,
Friendster , dan Tagged. Laman web sosial membolehkan perhubungan seseorang
individu dengan individu yang lain baik dalam negara ataupun luar negara dengan
kos yang rendah. Laman web sosial mampu memberi impak yang berbeza kepada
individu, masyarakat, dan negara.
Lantaran wujudnya syarikat yang menyediakan
perkhidmatan Internet tanpa wayar dan jalur lebar dengan harga yang begitu
murah seperti syarikat Celcom dan Maxis merupakan salah satu faktor
meningkatnya jumlah pelayar siber. Dari semasa ke semasa harga langganan
perkhidmatan Internet tanpa wayar dan jalur lebar semakin menurun dengan kadar
yang munasabah disebabkan syarikat-syarikat berkenaan bersaing untuk menarik
perhatian pengguna Internet untuk melanggan. Justeru,kebanyakannya penduduk
dibandar mahupun bukan bandar sudah memiliki sendiri perkhidmatan Internet
terutamanya jalur lebar bagi membolehkan mereka mengakses Internet ke mana dan
pada bila-bila masa sahaja yang mereka mahu.Berdasarkan statistik Majlis
Teknologi Maklumat Kebangsaan (NITC) (dalam Irfan Khairi 2010), jumlah pengguna
Internet di Malaysia tahun 2010 mencecah 16.9 juta orang. Di Malaysia, antara
rangkaian sosial yang paling popular adalah laman sosial Facebook dengan
catatan kira-kira 6.2 juta pengunjung (Shahrizan Salian, 2010).Oleh itu,dengan
berkembangannya kemudahan penggunaan internet akan mendorong kepada
perkembangan laman social.
Definisi
Social
network boleh ditakrifkan sebagai sebuah kumpulan individu bersama kumpulan
tertentu, sepertimana masyarakat kecil dan ataupun kejiranan. Walaupun
rangkaian sosial terdapat di mana-mana terutama sekali di sekolah-sekolah atau
di tempat kerja, rangkaian secara online adalah yang paling popular. Ini kerana
kebanyakan daripada kalangan mereka adalah golongan yang sangat aktif bersosial
secara online untuk mengembangkan persahabatan.
Laman
web rangkaian sosial umpama seperti satu komuniti dalam talian pengguna
internet. Ia bergantung kepada syarat sesebuah laman web rangkaian sosial,
ahli-ahli dalam komuniti akan berkongsi maklumat seperti hobi, agama ataupun
politik. Sebaik anda diberi akses ke laman web rangkaian sosial itu maka anda
boleh mula untuk bersosial. Sosialisasi ini termasuk membaca profil atau
halaman profil ahli-ahli yang lain ataupun boleh terus menghubungi mereka.
Selain
itu, definisi laman rangkaian sosial sebagai perkhidmatan berasaskan web yang
membenarkan individu untuk membina profil awam atau separa awam dalam sistem
disempadani, menyuarakan senarai pengguna lain dengan siapa mereka berkongsi
sambungan, dan melihat dan merentasi senarai sambungan dan individu-individu
yang diciptan oleh individu lain dalam sistem mereka.
Sebuah
laman web yang menyediakan komuniti maya bagi orang ramai untuk berkongsi
harian atau bahkan mereka aktiviti momen-momen dengan keluarga dan rakan-rakan,
atau untuk berkongsi minat mereka dalam topik tertentu, atau untuk meningkatkan
bulatan kenalan mereka. Terdapat laman web temu janji, laman persahabatan,
laman web dengan tujuan perniagaan dan hibrid yang menawarkan gabungan ini.
Facebook adalah laman peribadi yang terkemuka, dan LinkedIn adalah laman
perniagaan terkemuka. Di peringkat global, beratus-ratus berjuta-juta orang
telah menyertai satu atau lebih laman web sosial.
Ahli
mewujudkan talian mereka sendiri "profil" dengan data gambar,
biografi dan apa-apa maklumat lain yang mereka memilih untuk hantar. Mereka
berkomunikasi dengan satu sama lain dengan membuat pemikiran terbaru mereka
awam dalam format seperti blog atau melalui e-mel, mesej segera, suara atau
video persidangan kepada ahli-ahli yang dipilih. Perkhidmatan ini membolehkan
ahli mencari dan menjemput ahli-ahli lain ke dalam rangkaian peribadi mereka
(untuk "kawan" mereka) serta menjemput kawan-kawan kawan-kawan.
Menurut the six degrees of separation concept
mentakrifkan laman social (idea bahawa mana-mana dua orang di muka bumi ini
boleh membuat hubungan melalui rantaian tidak lebih daripada lima pengantara),
rangkaian sosial mewujudkan komuniti Internet yang saling (kadang-kadang
dikenali sebagai rangkaian peribadi) yang membantu orang membuat kenalanyang
akan menjadi baik bagi mereka untuk mengetahui, tetapi bahawa mereka akan
mungkin telah bertemu sebaliknya. Secara umum, di sini adalah bagaimana ia
berfungsi: anda menyertai salah satu daripada laman web dan menjemput orang
yang anda tahu untuk menyertai juga. Orang menjemput kenalan mereka untuk
menyertai, yang kemudiannya menjemput kenalan mereka untuk menyertai, dan
mengulangi proses bagi setiap orang. Secara teori, mana-mana individu boleh
membuat hubungan melalui sesiapa mereka mempunyai sambungan ke, kepada
mana-mana orang bahawa orang mempunyai sambungan kepada, dan sebagainya
Faktor-faktor
Penggunaan Laman Sosial
Teknologi maklumat dan komunikasi semakin
berkembang dengan adanya pelbagai aplikasi berasaskan Internet. Laman sosial
ini bukan hanya “perpustakaan maklumat”untuk memudahkan pengedaran maklumat
kepada khalayak global, malah lebih daripada itu. Laman sosial ini juga
merupakan alat yang berpengaruh bagi aktiviti komunikasi. Tambahan pula, dengan
teknologi Web 2.0, bentuk penggunaan Internet telah berubah dan banyak yang
boleh dilakukan dengan media sosial ini (Siti Ezaleila Mustafa & Azizah
Hamzah, 2010). Ini secara tidak langsung menunjukkan laman sosial sekarang
lebih bersikap mudah untuk menggunakannya atau mesra pelanggan. Secara tidak
langsung, perkembangan ini berjaya menarik lebih ramai pengguna
mengaplikasikannya. Oleh sebab itu Levinson (2009) menyebutnya sebagai “new new
media” lebih sosial daripada laman sosial yang menunjukkan perbezaan berbanding
media sosial klasik seperti e-mel dan laman web. Laman ini bukan hanya alat
bagi kemudahan pengedaran, pengarkiban dan berasaskan teks, tetapi kini menjadi
alat bagi media sosial yang berkeupayaan untuk menyampaikan kandungan media dan
menyediakan kemudahan interaksi antara pembaca dengan penulis.
Ranking Senarai Laman Web
1 facebook.com
2 google.com.my
3 yahoo.com
4 google.com
5 youtube.com
6 blogger.com
7 live.com
8 wikipedia.org
9 msn.com
10 myspace.com
Jadual 1 :
Paparan 10 laman web teratas yang sering dilawati oleh pengguna-pengguna
Internet
di Malaysia. Berdasarkan kepada jadual di atas, jelas menunjukkan bahawa
pengguna-pengguna internet di Malaysia lebih cenderung melayari laman-laman web
yang berunsurkan media sosial.
Selain daripada jadual di atas, terdapat
juga kajian lain iaitu daripada kajian yang dilakukan, 96 peratus pelajar
dilaporkan bahawa mereka pernah menggunakan sebarang teknologi rangkaian
sosial, seperti 'chatting', 'blogging' dan melawat komuniti dalam talian,
seperti Facebook, MySpace dan sebagainya. Pelajar-pelajar ini melaporkan bahawa
salah satu topik yang paling umum dari perbualan di kancah laman sosial adalah
tentang pendidikan. Hampir 60 peratus daripada pelajar yang menggunakan laman
sosial berbincang tentang topik pendidikan dalam talian dan yang mengejutkan
lagi, lebih daripada 50 peratus berbincang khusus tentang kerja sekolah.
Faktor-faktor penggunaa laman sosial dalam
proses pembelajaran dan pengajaran adalah disebabkan oleh laman sosial sekarang
lebih bersikap mudah untuk menggunakannya atau mesra pelanggan iaitu
berkeupayaan untuk menyampaikan kandungan media dan menyediakan kemudahan
interaksi antara pembaca dengan penulis. Faktor lain yang menyumbang kepada penggunaan
laman sosial tanpa mengira tempat dan waktu ialah keran kewujudan alat mudah alih tanpa wayar seperti
broadband, Streamyx, P1 Wimax dan Unifi semakin melauas dalam kalangan
masyarakat telah berkembang kepada peningkatan penggunaan laman sosial. Faktor
seterusnya yang menyebabkan penggunaan laman sosial dalam proses pengajaran dan
pembelaran adalah pelajar tidak hanya perlu bergantung kepada pembelajaran
dalam kelas sahaja. Pelajar masih boleh berhubung dengan guru di luar waktu
kelas melalui forum- forum perbincangan, email, facebook dan sebagainya.
Tambahan pula pada zaman sekarang ini terdapat penggunaan e-pembelajaran. Oleh
hal yang demikian penggunaan e-pembelajaran juga menjadi pendorong kepada penggunaan laman soial dalam pembelajan.
Sidek Ab Aziz (2009) menjelaskan e-pembelajaran juga didefinasikan sebagai
penggunaan teknologi berinovasi dan model pembelajaran yang dapat menukar cara
seseorang memperolehi kemahiran dan menambahkan pengetahuan yang baru dan ia
juga dapat dikatakan sebagai integrasi teknologi maklumat kedalam sistem
pembelajaran yang dapat digunakan tanpa terhad kepada faktor tempat dan masa.
Faktor lain ialah pengajaran berasaskan
laman sosial merupakan alternatif atau cara baru pengajaran yang mempunyai
potensi untuk menghasilkan pengajaran yang lebih bermakna.Ciri-ciri antara muka
dan fizikal laman web mempunyai impak yang berlainan berbanding pengajaran
konvensional dan penggunaannya melalui laman web yang berkaitan dengan maklumat
topik akan memudahkan sesiapa sahaja untuk membuat rujukan tanpa mengira masa
dan waktu. Lambakan maklumat yang terdapat didalam internet boleh dimanafaatkan
oleh guru dan pelajar dalam kebijaksanaan memilih bahan-bahan yang bersesuaian
untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.
Kebaikan
Laman Sosial
Penggunaan laman sosial dapat menambahkan kenalan yang baru di
samping hubungan yang telah lama
terputus kembali dieratkan. Apabila seseorang itu telah menamatkan sesuatu
pengajian di sekolah menyebabkan mereka telah terputus hubungan antara satu
sama lain.Laman sosial ini digunakan sebagai suatu medium utama
untuk mencari kenalan lama yang telah terputus. Mereka dapat mengetahui
kerjaya yang telah diceburi oleh rakan
dan dapat berinterasi antara satu
sama lain. Gambar yang telah diletakkan di dalam profil juga boleh dilihat dan dikomen oleh semua rakan. Mereka juga dapat
menyampaikan maklumat seperti mengadakan
satu perjumpaan di sesuatu tempat dengan
mengumpulkan guru- guru dan rakan-rakan. Perkara ini menjadi mudah kerana dapat
menjimatkan masa dan tenaga dengan cara menggunakan kemudahan yang sedia ada.
Mereka juga dapat bertukar-tukar
pendapat tentang sesuatu isu yang telah
dikemukakan maka dengan penggunaan laman sesawang tersebut pelbagai cadangan
yang boleh diperolehi. Jadi jelaslah bahawa penggunaan laman sesawang
sosial boleh menambahkan kenalan yang
baru .
Laman sosial seperti Facebook, Twitter,
Myspace dan sebagainya digilai ramai terutamanya golongan remaja dari kalangan
pelajar. Dengan menggunakan laman sosial, pengguna boleh berkenalan dan
berkomunikasi dengan ramai orang dari seluruh negara dan boleh mendapatkan maklumat terkini dengan
mudah dan pantas. Laman sosial dijadikan sebagai alat perhubungan, contoh yang
paling ketara adalah pertemuan semula rakan sekolah ataupun rakan kampung di
alam maya dan seterusnya dapat mengetahui perkembangan semasa sesama mereka.
Laman sosial juga dijadikan sebagai alat perhubungan di antara pemimpin dan
masyarakat dan juga di antara pelanggan dan pengeluar produk. Penggunaan laman
sosial ini juga sangat efisien. Pelbagai aplikasi yang dimuatkan di laman
sosial ini dan memberi manfaat kepada pengguna seperti boleh menghantar pesanan
kepada rakan dengan pantas, membuat paggilan video dan sebagainya.
Laman sosial seperti facebook dan twitter
bukan sahaja medan untuk bersosial dan berhibur sahaja, tetapi laman sosial ini
boleh dijadikan medan untuk pelbagai tujuan. Bagi ahli-ahli perniagaan misalnya
boleh menarik pelanggan untuk membeli produk atau perkhidmatan mereka
menggunakan laman sosial ini. Perkembangan semasa yang berlaku sama ada di
dalam dan di luar negara juga dapat diketahui dengan pantas melalui status
rakan-rakan atau laman yang telah disambungkan dengan akaun kita misalnya
akhbar online dan blog. Bagi pelajar pula, mereka boleh membuat perbincangan
dengan rakan-rakan mereka mengenai pembelajaran mereka. Pelajar juga boleh
bertukar-tukar pendapat masing-masing sekaligus boleh membantu antara satu
dengan yang lain. Daripada kajian yang dilakukan, 96 peratus pelajar dilaporkan
bahawa mereka pernah menggunakan sebarang teknologi rangkaian sosial, seperti
'chatting', 'blogging' dan melawat komuniti dalam talian, seperti Facebook,
MySpace dan sebagainya. Pelajar-pelajar ini melaporkan bahawa salah satu topik
yang paling umum dari perbualan di kancah rangkaian sosial adalah tentang
pendidikan. Hampir 60 peratus daripada pelajar yang menggunakan rangkaian
sosial berbincang tentang topik pendidikan dalam talian dan yang mengejutkan
lagi, lebih daripada 50 peratus berbincang khusus tentang kerja sekolah.
Bagi seorang guru pula, mereka boleh
memanfaatkan laman sosial yang diminati ramai ini untuk tujuan pengajaran dan
pembelajaran. Dalam era teknologi maklumat yang semakin pesat ini, boleh dikatakan
ramai pelajar sekarang sudah memiliki akaun facebook atau twitter. Mereka sudah
pandai menggunakan komputer dan mengakses internet sendiri walaupun baharu
sahaja berada di sekolah rendah. Tambahan pula, di kebanyakan sekolah menengah
misalnya, ramai para pelajar telah dibekalkan dengan komputer riba kecil
sendiri. Pelajar yang mempunyai jaringan internet di rumah, sudah tentu boleh
melayari laman sosial dengan mudah di rumah dan tidak perlu ke kedai komputer.
Laman sosial seperti facebook dan twitter sebenarnya salah satu media
pengajaran yang berkesan yang boleh digunakan sebagai satu medium dan ruangan
interaksi antara guru dan pelajar selain di bilik darjah.
Seorang guru perlu mengambil kira minat
dan kecenderungan pelajar kerana apa yang dilihat dalam situasi kini, para
pelajar sentiasa ada masa dan sangat berminat untuk mengikuti dan melayari
laman sosial seperti facebook dan twitter. Jadi, guru sewajarnya menjadikan
laman sosial tersebut sebagai laman untuk tujuan pengajaran dna pembelajaran.
Bagi seorang guru bahasa Melayu, laman sosial ini boleh digunakan untuk tujuan
pengajaran dan pembelajaran bahasa. Laman sosial ini boleh digunakan sebagai
tempat untuk berdiskusi, membuat tutorial dan menimba ilmu. Contohnya, sebagai
langkah pertama, guru boleh membuat kumpulan untuk setiap tingkatan yang diajar
dan menambah pelajar-pelajar di dalam kelas yang sama di dalam kumpulan
tersebut. Bagi kelas yang berlainan, perlu dimasukkan dalam kumpulan yang
berlainan kerana tahap kefahaman secara puratanya adalah berbeza-beza mengikut
kelas. Di dalam kumpulan tersebut, guru boleh memuat turun bahan pengajaran
sama ada berkaitan tatabahasa, pemahaman, karangan atau KOMSAS ke dalam
kumpulan tersebut. Bukan sahaja bahan pengajaran tersebut disediakan sendiri
oleh guru, tetapi guru juga boleh mendapatkan pelbagai bahan pengajaran di
dalam internet terutamanya di dalam laman web pendidikan atau blog-blog
berkaitan. Guru juga boleh menghubungkan bahan yang terdapat di dalam mana-mana
laman web pendidikan atau blog berkaitan dengan kumpulan tersebut. Para pelajar
boleh memanfaatkan bahan tersebut bagi menambahkan lagi ilmu mereka tentang
sesuatu topik pembelajaran. Cara ini merupakan cara yang mudah dan berkesan
kerana bukan mudah untuk melihat seseorang pelajar mencari sendiri maklumat
tambahan di dalam internet. Tetapi jika guru menghubungkan terus bahan
pengajaran tersebut di dalam laman sosial, kecenderungan pelajar untuk membaca
bahan tersebut lebih besar.
Selain memuat turun bahan pengajaran, guru
boleh memberikan latihan kepada pelajar sebagai aktiviti pengukuhan diluar
bilik darjah bagi memantapkan dan menguji kefahamn pelajar. Contohnya, guru
boleh memberikan soalan-soalan berbentuk kefahaman seperti meminta pelajar
memberikan maksud peribahasa, maksud rangkai kata, memberikan pendapat dan
sebagainya. Melalui laman sosial ini juga, guru boleh memuat turun video-video
berkaitan untuk tujuan pembelajaran. Latihan-latihan yang diberikan di dalam
laman sosial lebih mudah untuk pelajar dan guru kerana pelajar boleh menjawab
terus dan guru juga boleh memberikan penilaian terus kepada pelajar. Penggunaan
laman sosial dapat mewujudkan satu suasana pembelajaran yang aktif. Hal ini
kerana ada pelajar yang agak pasif di dalam kelas kerana kurang keyakinan untuk
bercakap di hadapan rakan-rakan mereka menjadi aktif melalui pembelajaran
melalui laman sosial kerana mereka boleh memberikan pendapat dan berkomunikasi
di alam maya tanpa perlu bersemuka dengan rakan-rakan atau guru. Pelajar juga
bebas memberikan pendapat dengan pantas dengan hanya menekan butang ‘komen’.
Lazimnya,penggunaan laman sosial
digunakan sebagai medium perniagaan. Orang ramai boleh membeli sesuatu barangan seperti tudung,jubah,kasut,barang
perhiasan dan sebagainya dengan menggunaan
laman sesawang sebagai contoh Facebook. Mereka juga dapat menjadikan laman
sesawang sosial tersebut sebagai alternatif
untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka. Hal ini demikian kerana pada waktu pagi dan petang
seseorang itu terlibat secara langsung dengan
kerjaya masing-masing. Pada waktu lapang mereka dapat memasarkan sesuatu
barangan yang dapat menarik perhatian orang ramai. Harga yang ditawarkan adalah
berbaloi dengan pasaran semasa dan kualiti
barangan tersebut. Orang ramai boleh
membeli dengan mengklik di laman
sesawang dan barangan tersebut akan dihantar melalui pos laju .
Sesiapa yang berminat untuk membeli barangan tersebut hanya membayar
dengan memasukan wang ke dalam bank yang
telah ditetapkan oleh penjual. Hal ini dapat menjimatkan masa dan tidak perlu
bersesak-sesak di pusat membeli belah untuk membeli sesuatu barangan. Tegasnya
penggunaan laman sesawang sosial tersebut dijadikan sebagai medium perniagaan.
Keburukan
Laman Sosial
Penggunaan laman sosial juga melahirkan
pelajar yang leka dan lalai dalam melakukan sesuatu tugasan. Kepelbagaian
aplikasi yang menarik seperti permainan yang terdapat dalam laman sosial mampu
menarik minat pengguna laman sosial tersebut. Hal ini menyebabkan pelajar akan
berasa seronok sehingga leka untuk menyempurnakan urusan mereka dan mengabaikan
tanggungjawab sebagai pelajar. Golongan pelajar yang menjadi tunjang
kecemerlangan negara tidak dapat dilahirkan
ekoran penggunaannya yang
melalaikan masyarakat. Pengguna laman sosial yang taksub terutamanya pelajar
akan mengabaikan masa untuk belajar. Pelajar yang terperap didepan komputer
melayan facebook dan sebagainya hingga lewat malam tidak dapat menumpu
pelajaran dalam bilik darjah kerana mengantuk. Umum mengetahui bahawa penggunan
laman sesawang sosial menyebabkan seseorang itu membazir masa
dengan perkara yang tidak berfaedah seperti bermain games.Sebagai contoh
,apabila remaja itu banyak meluangkan masa
bermain games dan berchatting
menyebabkan kerja sekolah yang
telah diamanahkan oleh guru tertangguh. Hal ini akan menyebabkan mereka dimarahi dan dirotan oleh guru
seterusnya mereka akan menjadi
malu dan tertekan.Selain itu,penggunaan laman sesawang akan mengakibatkan
pelajaran seseorang terabai kerana tiada masa yang diperuntuk untuk mengulang
kaji pelajaran. Apabila berlangsungnya sesuatu peperiksaan markah yang
diperolehi merosot dari peperiksaan sebelum ini menyebabkan mereka tercari-cari
kesilapan yang telah dilakukan untuk
diperbetulkan. Mereka juga akan berasa sedih apabila dimarahi oleh ibu bapa sekiranya keputusan
peperiksaan merosot.Ibu bapa juga akan menarik semula sesuatu kemudahan yang telah diberikan kepada anak mereka seperti
telepon,internet,laptop dan sebagainya. Jadi , jelaslah bahawa
kesan negatifb penggunaan laman sosial
tersebut akan menyebabkan seseorang itu membazir masa.
Pada realitinya,penggunaan laman sesawang
ini akan menyebabkan kes jenayah semakin berleluasa seperti rogol,merompak dan
pernipuan.Bermula berkenal-kenalan sebagai kenalan chatting maka wujudnya keinginan untuk bersua
muka dengan kawan yang tidak dikenali tanpa mengetahui keperibadian
menyebabkann kes jenayah seperti rogol menjadi berleluasa. Amat mengejutkan
juga pada hari ini apabila kegiatan merompak juga boleh dilakukan secara maya. Hal ini amat
menakutkan dan mengecewakan apabila wang yang banyak dalam akaun bank hilang
begitu saja atau lesap sedikit demi sedikit gara-gara kegiatan jenayah siber
melalui perbuatan jahat mereka bergelar 'phishing'. Kegiatan phishing ini mampu
mengaburi mata orang ramai apatah lagi mereka menggunakan alamat e-mel
seolah-olah ia dihantar dari pihak bank secara sah.Mereka akan meminta pelanggan yang memiliki akaun
memasukkan nombor akaun serta kata laluan atau mengklik alamat URL disediakan
bagaikan transaksi biasa dilakukan melalui perbankan 'online'.Oleh itu,jelaslah
bahawa penggunaan laman sesawang sosial
akan menyebabkan kes jenayah semakin berleluasa.
Penggunaan laman web sosial juga
mengurangkan interaksi secara bersemuka dan mengurangkan kemahiran sosial.
Mungkinkah ini juga penyebab ramai graduan Malaysia sukar mendapat pekerjaan
kerana salah satu faktor yang dikenalpasti oleh Kementerian Sumber Manusia
ialah kurangnya kemahiran sosial dalam kalangan graduan di Malaysia. Terdapat juga
pernyataan yang mengatakan laman web sosial boleh menyebabkan institusi
kekeluargaan runtuh disebabkan semua ahli keluarga lebih suka berkomunikasi
dengan rakan di alam maya berbanding keluarga sendiri.
Selain itu, laman web sosial menjejaskan fungsi
dan peranan bahasa sebagai agen penting dalam menyatupadukan rakyat. Pengguna
laman sosial menggunakan ayat dan perkataan yang ringkas telah merosakkan
kemurniaan bahasa, menjadi sukar difahami dan disalahtafsir maksudnya.
Keghairahan menggunakan kependekan dan akronim akan menular dalam tugasan dan
kerja penulisan pelajar, kesannya kualiti penulisan dan kecekapan mengeja akan
berkurangan.
Cara
Mengatasi Penyalahgunaan Laman Sosial
Penyalahguaan laman sosial dapat dikekang
sekiranya beberapa langkah diambil dan diberi perhatian oleh pengguna dan
organisasi yang terlibat. Dalam mengatasi masalah penyalahgunaan laman sosial,
beberapa langkah boleh diambil oleh masyarakat khususnya iaitu perlu mempunyai
tahap kesedaran yang tinggi tentang risiko dari ancaman siber ini, terutamanya
ketika menggunakan komputer masing-masing. Masyarakat perlu ada rasa
tanggungjawab untuk menentukan komputer mereka terjamin selamat dan tidak
mengandungi virus dan trojan yang boleh mengancam keselamatan maklumat peribadi
yang penting.
Tambahan pula, golongan kanak-kanak dan
remaja perlu diawasi dalam penggunaan Internet. Mereka adalah golongan yang
paling mudah menerima maklumat yang tidak ditapis daripada gajet-gajet mewah
seperti galaxy tab,i-pad dan i-phone. Kawalan dan keterangan daripada ibu-bapa
serta guru perlu dalam memberi kesedaran mengenai penerimaan informasi yang sahih agar mereka
tidak tertipu dan keliru. Kelas komputer juga haruslah diwajibkan di semua
sekolah untuk mengajar pelajar tentang pengetahuan komputer serta internet
disamping menjelaskan langkah untuk mengelakkan diri pelajar daripada menjadi
mangsa jenayah siber.
Untuk mengatasi masalah penyalahgunaan
laman sosial ini, pihak bank juga harus memastikan segala urusan yang disediakan
dijamin mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi seperti sijil digital
daripada Cybersecurity Malaysia. Sijil ini mampu memastikan setiap pemalsuan
laman web dikenalpasti dengan serta-merta. Selain itu, pihak kerajaan juga perlu mengadakan dan menentukan prasarana ICT
yang selamat dengan melaksanakan polisi-polisi yang efektif, terkini dan
praktikal. Selaras dengan ucapan mantan Perdana Menteri Malaysia, YAB Tun
Abdullah Ahmad Badawi semasa pelancaran ibu pejabat global IMPACT pada 20 Mac 2005,
beliau berkata,”Kerajaan seluruh dunia perlu bersedia berdepan pelbagai ancaman
jenayah siber yang merebak ketika ini”.Undang-undang siber dan yang berkaitan
dengannya perlu dikaji dari masa ke semasa mengikut tahap ancaman global yang
selalu berubah-ubah. Di samping itu, satu unit khas yang celik komputer dan
berpengetahuan tinggi dalam dunia siber haruslah ditubuhkan untuk menangani
penularan jenayah siber dengan lebih berkesan.
Selain itu, terdapat kes salahlaku moral
menerusi laman sosial haruslah diberi perhatian serius sebelum ia merebak dan
pihak terbabit dikehendaki mengambil tindakan tegas dalam menangani kejadian
tersebut daripada bermaharajalela. Untuk itu, langkah- langkah seperti berikut
wajar diambil untuk mengatasi masalah penyalahgunaan laman sosial :
a) Gangguan seksual di tempat kerja:
• Syarikat perlulah melaksanakan
polisi untuk mencegah
penyalahgunaan
• Syarikat juga boleh mewujudkan prosedur kekilanan berhubung dengan perkhidmatan e-mel gangguan seksual
menerusi internet.
Selain
daripada itu, para
majikan juga harus
bertindak lebih proaktif
berkenaan dengan masalah gangguan
seksual menerusi internet (Fox,
1999). Majikan boleh memanfaatkan mekanisme komputer untuk
mengawal penerimaan e-me1 yang lucah. Mekanisme ini termasuklah:
i. Mekanisme kill file
yang menghalang penghantaran mesej
daripada penghantar
tertentu. Bagaimanapun, kaedah
sebegini mungkin tidak
sesuai untuk keadaan tertentu
apabila pengirim dan penghantar harus berhubung selalu untuk urusan kerja rasmi
.
ii. Program
pemantauan, yang akan memadamkan
perkataan atau gambar yang tidak disenangi dalam e-mel.
iii. Prosedur mengaudit e-me1 secara rawak.
Menurut perspektif undang-undang, Seksyen 2 1 1 (i)
Akta Multimedia dan
Komunikasi 1 998 memperuntukkan
Tiada
pemberi perkhidmatan aplikasi kandungan atau orang lain yang menggunakun perkhidmatan
aplikasi kandungan boleh
memberikan kandungan yang sumbang,
lucah, palsu, mengancam atau
jelik sifatnya dengan niat untuk
mengacau, mendera, mengugut
atau mengganggu mana-mana orang.
Peruntukan
undang-undang ini menyatakan
bahawa menjadi satu kesalahan
jika seorang individu menghantar
kandungan yang dianggap tidak
sesuai, lucah atau mengancam
orang lain menerusi internet. Dari segi hukuman pula, Seksyen 2 1 l (ii) Akta
Multimedia dan Komunikasi 1998 menyatakan :
“Seseorang
yang melanggar sub (i)
adalah melakukan suatu
kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM50,000.
00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun atau
kedua-duanya dan juga boleh didenda selanjutnya RM1000.00 bagi setiap
hari atau sebahagian daripada sehari kesalahan itu diteruskan
selepas pensabit.”
b) Plagiarisme Akademik
Di antara
langkah yang boleh
diambil untuk mencegah atau mengelak dari melakukan
perbuatan salahlaku tersebut ialah seperti:
i. Pelajar harus memberi kredit atau
penghargaan terhadap apa-apa idea, cadangan atau teori yang diambil menerusi
internet. Selain itu, pelajar juga dikehendaki membuat petikan terhadap
setiap penulisan atau
idea penulis asal.
ii. Para pensyarah haruslah meminta
pelajarnya mengemukakan nota-nota tugasan, draf serta rangka tugasan (Bruno, 2001). Selain itu, pelajar juga dikehendaki mengepilkan senarai
bahan rujukan yang telah digunakan
semasa membuat sesuatu tugasan
c) Melayari laman web lucah
Ibu bapa memainkan peranan penting dalam mencegah gejala buruk ini
berterusan. Lantaran itu, kawalan dan pemantauan haruslah ketat agar anak
mereka tidak berpeluang melayari laman web seks pada ketika ibu bapa tiada di
rumah. Ini dapat dilakukan dengan memasukkan kata kekunci
pada komputer di
rumah tanpa diketahui anak-anak. Di samping itu, kesedaran individu amat
penting kerana kecenderungan melakukan perbuatan tersebut
akan mempengaruhi individu
untuk melakukan jenayah
seksual (Kingsmill, 1997).
Pegangan agama yang kuat dalam sanubari juga harus ditekankan.
Cadangan/ Saranan Penggunaan Laman Sosial
dalam Pendidikan
Kaedah pembelajaran dengan mengaplikasikan
laman sosial membolehkan pelajar mencari maklumat serta artikel yang berkaitan
dengan pelajaran dengan lebih cepat dan mudah. Nota atau maklumat yang
berkaitan dengan kelas juga boleh disebarkan dan diperoleh melalui web dan
laman sosial di mana semua pelajar boleh
mengaksesnya dalam satu masa serta dapat meningkatkan pemahaman dan pengekalan
informasi dlam ingatan. Ini kerana pengunaan laman sosial dan pelbagai media
yang dinamik membolehkan sesorang memahami sesuatu isi kandungan dengan lebih
pantas dan seterusnya menyimpan informasi yang diterima ke ingatan untuk jangka
masa yang panjang. Kajian saintifik membuktikan proses ingatan yang berlaku
dalam otak manusia mudah dilaksanakan apabila manusia menerima pelbagai
pengukuhan dengan mengunakan pelbagai jenis media seperti audio,grafik terutamanya
laman web sebagaimana dinyatakan oleh Latifah Sidek et al.(2010). Dalam konteks
semasa, pelbagai isu agama khususnya yang berkaitan dengan pendidikan, boleh
kita peroleh dengan mudah dan pantas.
Setidaknya dengan kemunculan internet, medium untuk mempelajari sesuatu
topic pembelajaran juga bertambah.
Cadangan supaya penggunaan laman sosial
ini berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah yang pertama
Mencari cara terbaik untuk memanfaatkan nilai pendidikan dalam laman sosial. Ada
pendidik telah membuat kajian dimana pelajar lebih suka berada di ruangan
sembang (chat room), blog, dan sebagainya untuk membuat tugasan serta
ulangkaji. Aktiviti ini menarik minat pelajar, walaupun kepada pelajar yang
jarang menghadiri kelas. Kedua ialah Para guru atau pensyarah boleh memuatnaik
tugasan/bahan pengajaran untuk pelajar ke dalam laman sosial. Dengan ini,
pelajar akan memberikan maklumbalas tentang jawapan atau masalah yang mereka
hadapi dalam menyelesaikan masalah serta merta. Pelajar akan mendapat jawapan
dari keraguan yang mereka hadapi dalam subjek tersebut terus menerus dari
gurunya tanpa perlu menunggu dalam jangka masa yang lama. Ketiga ialah
Menggalakkan syarikat laman dan jaringan sosial ini meningkatkan lagi nilai
pendidikan. Pemimpin-pemimpin pendidik harus membuat usahasama dengan syarikat
laman dan jaringan sosial ini untuk meningkatkan mutu perkhidmatan. Seterusnya
yang keempat ialah Mengkaji semula dasar laman jaringan sosial ini. Masih
banyak sekolah dan institusi pengajian masih melarang dan menyekat penggunaan
Internet kerana bimbang akan pengaruh buruk yang dibawa dari Internet ke dalam
pemikiran pelajar. Jadi, untuk menjadikan ia lebih mudah, nilai pendidikan
perlu diterapkan dan jelas. Hal yang sama juga perlu diterapkan pada jaringan
sosial. Dasar keselamatan masih penting supaya para pelajar tahu tentang
keselamatan yang perlu dititkberatkan ketika melayari Internet, tahu apa yang
seharusnya mereka layari di Internet agar tidak menyimpang dari tujuan
sebenarnya yang untuk mengakses ilmu pengetahuan. Kelima ialah para pengajar
boleh menggunakan laman sosial tersebut untuk membincangkan isu-isu dalam
pendidikan secara langsung dengan pelajarnya berhubung dengan subjek/kursus
yang diajar. Dengan ini, dapat melahirkan pelajar yang berkemahiran menggunakan
ICT dan laman sosial serta berdikari menyelesaikan masalah pembelajaran dan
tugasan mereka. Keenam ialah menghadkan penggunaan internet. Pelajar hanya
dibenarkan melayari laman web tertentu. Laman web yang tidak sesuai buat pelajar
seharusnya ditapis dari awal dan dihalang penggunaannya oleh pihak pengurusan.
Ketujuh ialah menyediakan capaian khas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran.
Contohnya, menghubungkan laman sosial dengan capaian portal pendidikan yang
boleh dikunjungi oleh mana-mana pelajar yang sedang melayari alam maya. Kelapan
ialah jadikan laman sosial tempat perkongisan ilmu dan tempat perbincangan isu
semasa. Warga pendidik boleh menyediakan tugasan, menyebarkan info dan
menggalakkan pelajar membuat diskusi di laman sosial. Cadangan yang kesembilan
ialah guru-guru menggalakkan pelajar melakukan pencarian maklumat dengan
menggunakan internet dan mengaplikasikannya dengan menggunakan laman sosial.
Cadangan yang terakhir ialah ibu bapa dan guru perlu mendidik pelajar
penggunaan laman sosial yang betul dan menyatakan baik buruk penggunaan laman
sosial. Ini penting supaya pelajar faham konsep sebenar laman sosial.
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, laman sosial yang
wujud menjadi pengantara seluruh dunia. Antara laman web yang popular dan
menjadi pilihan serta kegilaan pelbagai peringkat umur terutama para remaja
ialah Facebook, Twitter, Friendster, Bebo,dan Myspace. Kebanyakan perkhidmatan
rangkaian sosial adalah berasaskan web dan menawarkan pelbagai cara interaksi
antara pengguna, seperti perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel,
video, perbualan suara, perkongsian fail, blog, kumpulan perbincangan, dan
sebagainya.
Dengan adanya laman web sosial seperti
ini, para remaja boleh berhubung atau berkomunikasi dengan cepat berbanding
dengan sebelum ini iaitu sebelum terciptanya teknologi maklumat dan komunikasi.
Perkhidmatan rangkaian sosial merupakan satu perkhidmatan yang menumpukan pada
pembinaan dan pengesahan rangkaian sosial dalam talian untuk satu komuniti yang
berkongsi kegemaran dan aktiviti, atau kepada mereka yang berminat dalam
mengetahui kegemaran dan aktiviti orang lain.
Laman sosial makin menjadi tapak bagi
pengguna internet bagi memperluaskan lagi rangkaian kawan-kawannya. Boleh
dikatakan semua pengguna internet mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun laman
sosial. Ianya menjadi fenomena sehinggakan menular di dalam pejabat-pejabat
sekaligus memberi kesan samada baik atau buruk. Di kebanyakan pejabat swasta
dan awam, laman sosial telah di ‘block’ dan hanya dibuka pada waktu rehat dan
selepas waktu pejabat sahaja. Ini berlaku atas sebab kegilaan kakitangan
menggunakan laman sosial sehingga mengabaikan kerja.
Secara kesimpulannya, kewujudan laman web
sosial dapat mengeratkan tali silatulrahim, mempertemukan sahabat lama
terpisah, mengikuti perkembangan aktiviti pemimpin, bertanya khabar dengan cara
paling menjimatkan, berbincang, nasihat menasihati, berkongsi pengalaman dan
petua serta banyak lagi kebaikan yang mampu dimanfaatkan pengguna laman web
rangkaian sosial ini. Tetapi tidak dinafikan terdapat penyalahgunaannya oleh
segelintir masyarakat. Segelintir pihak menggunakannya sebagai medium meluahkan
rasa tidak puas hati dan fitnah. Ini bukan cara terbaik kerana penyalahgunaan
laman web sosial tidak dapat menyelesaikan masalah dihadapi.
0 comments:
Post a Comment